Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunta-aktivaattoritoiminnan vaikutus 4.-, 5.-, ja 7.-luokkalaisten koulupäivän liikuntamäärään

Huhta, Niina (2010)

 
Avaa tiedosto
Huhta Niina OPINNAYTETYO_2 Kopio.pdf (522.2Kt)
Lataukset: 


Huhta, Niina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017827
Tiivistelmä
Heinolassa Niemelän yhtenäiskoulussa toteutettiin Liikunta-aktivaattori-hanke luku-vuonna 2009-2010. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää liikunta-aktivaattoritoiminnan vaikutusta pilottikoulun oppilaiden liikuntamäärään koulupäivän aikana.
Tutkimuskouluna toimi Niemelän yhtenäiskoulu Heinolasta, ja tutkittava kohderyhmä oli 4. 5. ja 7.luokkien oppilaat (n = 96). Kahdesta vertailukoulusta seurattiin samojen luokkatasojen oppilaiden liikuntamääriä. Tutkimus toteutettiin askelmittaritutkimuksena, jossa oppilaat pitivät askelmittaria kolme päivää syksyllä 2009 (alkumittaus) ja keväällä 2010 (loppumittaus). Mittausten välillä pilottikoulussa toiminut liikunta-aktivaattori suunnitteli aktivoivaa toimintaa väli- ja liikuntatunneille ja suunnitteli osit-tain yhdessä oppilaiden kanssa koulun käytäville erilaisia liikunnallisia rasteja ja tietoiskuja hyvinvoinnista. Liikunta-aktivaattori oli myös aamulla vastassa ensimmäisiä oppilaita koulun pihalla, jotta etenkin pienet oppilaat kokivat kouluun saapumisen turvallisemmaksi ja mukavammaksi.
Pääjohtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunta-aktivaattoritoiminnalla on ollut suurin vaikutus nuorempien oppilaiden liikuntamäärien muutoksiin. Jokaisessa analysoidussa tilastossa Niemelän koulun koeryhmän 4.-luokkalaisten askelmäärät ovat parantuneet vertailuryhmään nähden enemmän. Suurin haaste on saada 7.-luokkalaiset ymmärtämään liikkumisen tärkeys.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste