Yritysblogi liiketoiminnan tukena : koulutustuotteen rakentaminen Sotku Oy:lle
Penttala, Ilpo (2010)
Penttala, Ilpo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sotku Oy, jonka päätuote on keskustori. –niminen sosiaalisen median koulutuspaketti yrityksille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa tuolle koulutukselle yritysblogeja käsittelevä jatkokoulutus. Tätä yritysblogikoulutusta on tarkoitus tarjota asiakkaalle jokaisen keskustori. –koulutuksen jälkeen syventäväksi koulutukseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää bloggaamisen mahdollisuuksia yritysten käytössä. Kuinka blogia voi käyttää avuksi kommunikointiin asiakkaiden kanssa, palautteen keräämiseen, yrityksen imagon rakentamiseen sekä kuinka viestintä kannattaa blogin avulla hoitaa. Näitä mahdollisuuksia opinnäytetyössä selvitetään lähdekirjallisuuden, eri blogien sekä asiantuntijahaastattelun avulla. Kerätyn tiedon pohjalta rakennetaan koulutusmateriaali yritysblogikoulutusta varten.
Yritysblogit ovat Suomessa vielä hyvin harvinainen ilmiö, vaikka ne ovat maailmalla osoittaneet hyödyllisyytensä liiketoiminnalle. Suomalainen yritysblogikulttuuri on vielä täysin lapsenkengissä, kuten on muukin suomalaisten yritysten toiminta sosiaalisessa mediassa. Tässä työssä määritellään, mikä on yritysblogi, mitä yritykseltä vaaditaan onnistuneeseen bloggaamiseen ja millaisia tuloksia yritys voi bloggaamisella saavuttaa.
Opinnäytetyössä perehdytään myös eri koulutusmenetelmiin ja siihen, millä tavoin bloggaamisen hyödyt saa parhaiten koulutettua.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää bloggaamisen mahdollisuuksia yritysten käytössä. Kuinka blogia voi käyttää avuksi kommunikointiin asiakkaiden kanssa, palautteen keräämiseen, yrityksen imagon rakentamiseen sekä kuinka viestintä kannattaa blogin avulla hoitaa. Näitä mahdollisuuksia opinnäytetyössä selvitetään lähdekirjallisuuden, eri blogien sekä asiantuntijahaastattelun avulla. Kerätyn tiedon pohjalta rakennetaan koulutusmateriaali yritysblogikoulutusta varten.
Yritysblogit ovat Suomessa vielä hyvin harvinainen ilmiö, vaikka ne ovat maailmalla osoittaneet hyödyllisyytensä liiketoiminnalle. Suomalainen yritysblogikulttuuri on vielä täysin lapsenkengissä, kuten on muukin suomalaisten yritysten toiminta sosiaalisessa mediassa. Tässä työssä määritellään, mikä on yritysblogi, mitä yritykseltä vaaditaan onnistuneeseen bloggaamiseen ja millaisia tuloksia yritys voi bloggaamisella saavuttaa.
Opinnäytetyössä perehdytään myös eri koulutusmenetelmiin ja siihen, millä tavoin bloggaamisen hyödyt saa parhaiten koulutettua.