Luovuuden ja innovatiivisuuden merkitys koulutuksessa ja työelämässä : Työkaluja yksilön ja yhteisön luovuuden kehittämiseen
Saarinen, Janita; Haapaniemi, Maria (2010)
Saarinen, Janita
Haapaniemi, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luoda ideointitekniikat käsikirja, jonka tehtävänä on toimia apuvälineenä erilaisissa ideointi tilanteissa sekä yrityselämässä, että oppilaitoksissa. Tarve käsikirjalle on syntynyt Proakatemian opintojen aikana. Proakatemialla käytetään paljon erilaisia ideointi- ja innovointityökaluja projekteissa ja tiimityöskentelyssä, mutta niitä ei ole koottu tai dokumentoitu selkeästi ja yksiselitteisesti. Tästä johtuen tekniikoita ei aina muisteta, osata käyttää oikein tai soveltaa tilanteen vaatimalla tavalla.
Käsikirjan pohjaksi kerättiin teoriatietoa luovuuden peruselemen-teistä, luovasta ongelmanratkaisuprosessista, innovaatioista ja in-novatiivisuudesta sekä innovaatiotyöstä Tampereella. Lisäksi haastateltiin Proakatemian opiskelijaa Antti Vuentoa, Voimalan valmentajaa sekä Vapaapudotus Oy:n yrittäjää Tiina Lindbergiä, sekä Etelä-Tanskan yliopiston opettajaa Søren Jenseniä.
Tuloksena tuotettu ideointitekniikoiden käsikirja sisältää alkusanat, tekijöiden oman luovan ongelmanratkaisun prosessimallin, käsikirjan käyttöohjeet sekä ideointitekniikoita jaoteltuna kolmeen kategoriaan: herättelyyn, ideointiin ja ideoiden jalostamiseen. Käsikirja on selkeä ja yksinkertaisesti jaoteltu kokonaisuus erilaisista hyväksi havaituista tekniikoista. Jokainen tekniikka on kuvitettu ja selitetty mahdollisimman lyhyesti ja yksinkertaisesti, jotta niitä olisi helppo ja nopea käyttää tilanteessa kuin tilanteessa. Liitteenä oleva käsikirja on salainen.
Eri teorialähteiden ja haastatteluiden tuloksena voidaan todeta, että suurin osa ideointiin ja luovaan työskentelyyn liittyvistä ongelmista johtuu työympäristöstä sekä ihmisten henkilökohtaisista peloista, ennakkoluuloista ja asenteista omaa luovuutta kohtaan. Käsikirjan tarkoitus on avata usein mystiseksi jäävää luovuuden käsitettä, sekä madaltaa lukijan kynnystä heittäytyä luovaksi. Käsikirja tarjoaa helposti sovellettavia työkaluja moneen tilanteeseen, joiden avulla jokainen voi kehittää omaa luovuuttaan ja ongelmanratkaisu taitojaan.
Käsikirjan pohjaksi kerättiin teoriatietoa luovuuden peruselemen-teistä, luovasta ongelmanratkaisuprosessista, innovaatioista ja in-novatiivisuudesta sekä innovaatiotyöstä Tampereella. Lisäksi haastateltiin Proakatemian opiskelijaa Antti Vuentoa, Voimalan valmentajaa sekä Vapaapudotus Oy:n yrittäjää Tiina Lindbergiä, sekä Etelä-Tanskan yliopiston opettajaa Søren Jenseniä.
Tuloksena tuotettu ideointitekniikoiden käsikirja sisältää alkusanat, tekijöiden oman luovan ongelmanratkaisun prosessimallin, käsikirjan käyttöohjeet sekä ideointitekniikoita jaoteltuna kolmeen kategoriaan: herättelyyn, ideointiin ja ideoiden jalostamiseen. Käsikirja on selkeä ja yksinkertaisesti jaoteltu kokonaisuus erilaisista hyväksi havaituista tekniikoista. Jokainen tekniikka on kuvitettu ja selitetty mahdollisimman lyhyesti ja yksinkertaisesti, jotta niitä olisi helppo ja nopea käyttää tilanteessa kuin tilanteessa. Liitteenä oleva käsikirja on salainen.
Eri teorialähteiden ja haastatteluiden tuloksena voidaan todeta, että suurin osa ideointiin ja luovaan työskentelyyn liittyvistä ongelmista johtuu työympäristöstä sekä ihmisten henkilökohtaisista peloista, ennakkoluuloista ja asenteista omaa luovuutta kohtaan. Käsikirjan tarkoitus on avata usein mystiseksi jäävää luovuuden käsitettä, sekä madaltaa lukijan kynnystä heittäytyä luovaksi. Käsikirja tarjoaa helposti sovellettavia työkaluja moneen tilanteeseen, joiden avulla jokainen voi kehittää omaa luovuuttaan ja ongelmanratkaisu taitojaan.