Kunnossapito-ohjelmisto Internet-palveluna
Niemi, Laura (2010)
Niemi, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217899
Tiivistelmä
Kunnossapidon toimintaa ohjataan kunnossapito-ohjelmistoilla ja -järjestelmillä, joihin kirjataan
tiedot kunnossapidollisista töistä, kuten vika- ja häiriöilmoitukset, työmääräimet, ennakkohuollot ja
työtunnit. Usein ohjelmistoihin sisältyy myös materiaalin- ja resurssinhallinta, ostotilausjärjestelmä,
myynti ja laskutus, dokumenttien hallinta, yhteystietorekisteri sekä projekti- ja seisokkihallinta.
Vastaavanlaisia järjestelmiä löytyy myös kiinteistöhuollon puolelta, missä kunnossapidolliset
toiminnot on yleensä korvattu huoltokirja-toiminnolla.
Teknologian kehittyessä ja palvelujen siirtyessä yhä suuremmissa määrin Internetiin, myös
kunnossapito-ohjelmistot muuttuvat Internet-selaimella käytettäviksi. Kiinteistöhuollossa käytetään
hyväksi Internet-pohjaisia huoltokirja-palveluja huomattavasti laajemmin kuin kunnossapidon
puolella. Kunnossapidon Internet-pohjaisia järjestelmiä on hyvin vähän markkinoilla tällä hetkellä,
mutta olemassa olevien kunnossapito-ohjelmistojen kehittämistä Internetillä käytettäviksi on
parhaillaan menossa.
Työssä selvitettiin asiakaskyselyillä kehityssuuntia Artturi-järjestelmän muokkaamiseksi Internetselaimella
käytettäväksi. Kyselyiden vastauksia analysoimalla voitiin havaita asiakkaiden
käyttötottumuksia ja tunnistaa siten Internet-pohjaiseksi kehitettäviä toimintoja sekä kartoittaa
asiakkaiden tarpeita mahdollisiin lisäpalveluihin.
tiedot kunnossapidollisista töistä, kuten vika- ja häiriöilmoitukset, työmääräimet, ennakkohuollot ja
työtunnit. Usein ohjelmistoihin sisältyy myös materiaalin- ja resurssinhallinta, ostotilausjärjestelmä,
myynti ja laskutus, dokumenttien hallinta, yhteystietorekisteri sekä projekti- ja seisokkihallinta.
Vastaavanlaisia järjestelmiä löytyy myös kiinteistöhuollon puolelta, missä kunnossapidolliset
toiminnot on yleensä korvattu huoltokirja-toiminnolla.
Teknologian kehittyessä ja palvelujen siirtyessä yhä suuremmissa määrin Internetiin, myös
kunnossapito-ohjelmistot muuttuvat Internet-selaimella käytettäviksi. Kiinteistöhuollossa käytetään
hyväksi Internet-pohjaisia huoltokirja-palveluja huomattavasti laajemmin kuin kunnossapidon
puolella. Kunnossapidon Internet-pohjaisia järjestelmiä on hyvin vähän markkinoilla tällä hetkellä,
mutta olemassa olevien kunnossapito-ohjelmistojen kehittämistä Internetillä käytettäviksi on
parhaillaan menossa.
Työssä selvitettiin asiakaskyselyillä kehityssuuntia Artturi-järjestelmän muokkaamiseksi Internetselaimella
käytettäväksi. Kyselyiden vastauksia analysoimalla voitiin havaita asiakkaiden
käyttötottumuksia ja tunnistaa siten Internet-pohjaiseksi kehitettäviä toimintoja sekä kartoittaa
asiakkaiden tarpeita mahdollisiin lisäpalveluihin.