Den röda tråden : en empirisk studie om barnmorskors kulturella kompetens i samband med vården av födande kvinnor från andra kulturer
Budd, Linda-Jennifer (2010)
Budd, Linda-Jennifer
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617201
Tiivistelmä
Den växande kulturella mångfalden bland invånarna i olika länder likväl som den kulturella mångfalden inom vårdbranschen ökar behovet av kulturell medvetenhet och kunskap. Kunskaper och kompetens inom den transkulturella omvårdnaden påverkar hälsovården, utbildningen och forskningen i stor utsträckning i ett snabbt växande globalt samhälle. Syftet med detta arbete är att beskriva barnmorskors upplevelser av vård av födande kvinnor med olika etniska bakgrunder. Detta för att kunna identifiera den kulturella kompetens som behövs i dessa möten och på det sättet ge den bästa möjliga vården till kvinnorna. De teoretiska utgångspunkterna är Leiningers kulturell kompetens och Jean Watsons helhetsvård och omsorg. Material för denna studie har samlats in genom kvalitativa intervjuer med barnmorskor som jobbar på en förlossningssal. Materialet har analyserats med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet visar att barnmorskor anser att utbildningen inte förbereder dem tillräckligt för kulturella möten. De önskar få mera kulturell kompetens genom skolning, fortbildning och förstahandsinformation. Vidare forskning inom detta område behövs för att kunna integrera kulturell omvårdad i vårdutbildningarna. The need for cultural awareness and knowledge is increasing as the cultural diversity is growing among the population in different countries as well as in the nursing practise. Transcultural knowledge and competence influence the health care curricula, education and research to a great extent in a rapidly growing global society. The aim of this study is to describe midwives’ experiences of care for birthing women from different ethnic backgrounds. This is to identify the cultural skills needed in these meetings and thus provide the best possible care to women. The theoretical basis is cultural competence by Leininger and overall health and social care by Watson. Material for this study was collected through interviews with midwives who work at an obstetric ward. The material was analysed using content analysis.
The result shows that midwives believe that education does not prepare them enough for cultural meetings. They wish to obtain more cultural competence and they want education, training and first-hand information. Further research in this area should be carried out in order to integrate cultural care in nursing education.
Resultatet visar att barnmorskor anser att utbildningen inte förbereder dem tillräckligt för kulturella möten. De önskar få mera kulturell kompetens genom skolning, fortbildning och förstahandsinformation. Vidare forskning inom detta område behövs för att kunna integrera kulturell omvårdad i vårdutbildningarna.
The result shows that midwives believe that education does not prepare them enough for cultural meetings. They wish to obtain more cultural competence and they want education, training and first-hand information. Further research in this area should be carried out in order to integrate cultural care in nursing education.