Nuuksion kansallispuiston ympäristökasvatuspalveluiden tarvekartoitus
Siikström, Hanne (2009)
Siikström, Hanne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901051012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901051012
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Nuuksion kansallispuiston nykyi-set opastusviestintäpalvelut vastaavat pääkaupunkiseudun peruskoulujen opettajien toiveita ja tarpeita sekä millaisia kehittämistarpeita opastusviestintäpalveluilla on. Opinnäytetyön tulosten pohjalta Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalvelut pyritään kohdentamaan entistä paremmin vastaamaan opettajien ja koululaisten tarpeita. Opinnäytetyö on osa Metsähallituksen Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalveluiden suunnittelu- ja kehittämistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kohdejoukkona olivat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Vihdin peruskoulujen 0-9-luokkien opettajat. Kohdejoukkoon kuului 240 ala-, ylä- ja yhtenäiskoulua. Kyselyvastauksia saapui yhteensä 177 kappaletta. Tutkimusaineisto sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin tilastollisesti määrittämällä keskiarvoja ja prosenttiosuuksia. Kvalitatiivinen aineisto puolestaan käsiteltiin luokittelemalla ja ryhmittelemällä vastauksia.
Kyselytulokset antavat kuvan pääkaupunkiseudun peruskouluopettajien kiinnostuksen kohteista ja tarpeista Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalveluita kohtaan. Parhaiten tulokset kuvasivat helsinkiläisten ja espoolaisten alakouluopettajien ajatuksia ja mielipiteitä, sillä heitä vastasi kyselyyn eniten.
Kyselytulokset osoittavat, että opettajat ovat kiinnostuneita Nuuksion kansallispuistosta ja sen tarjoamista opastusviestintäpalveluista. Opettajat ovat kiinnostuneita Nuuksion kansallispuistosta sekä päivävierailukohteena että leirikoulukohteena. Tulokset osoittavat myös, että opettajat olisivat kiinnostuneita käyttämään kohtuuhintaisia kansallispuiston oppaan opastamia retkipalveluita. Opettajat olivat myös halukkaita osallistumaan Nuuksion kansallispuiston järjestämään ympäristökasvatuksen täydennyskoulutukseen ja hyödyntämään kansallispuistossa tuotettua ympäristökasvatuksen tukimateriaalia. Ympäristökasvatuskoulutuksen ja -tukimateriaalien aihepiireistä opettajia kiinnostivat erityisesti luonnon tuntemus ja Nuuksion kansallispuiston erityispiirteet.
Pääkaupunkiseudun opettajien laaja kiinnostus Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalveluita kohtaan luo hyvät mahdollisuudet opastusviestintäpalveluiden kehittämistyölle. Tulevaisuudessa kansallispuistossa tulisi olla tarjolla koululaisille suunnattuja valmiita ohjelma- ja leirikoulupaketteja. Niiden tulisi sisältää vaihtelevasti erilaista sekä ohjattua että itsenäisesti toteutettavaa toimintaa. Ohjelma- ja leirikoulupakettien sisällöllisissä tavoitteissa tulisi korostaa esimerkiksi luontoon ja Nuuksion kansallispuiston erityispiirteisiin tutustumista sekä lajintuntemuksen lisäämistä. Tärkeänä tavoitteena tulisi olla myös luontoon liittyvien elämysten ja kokemusten tarjoaminen sekä luontosuhteen herättely.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kohdejoukkona olivat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Vihdin peruskoulujen 0-9-luokkien opettajat. Kohdejoukkoon kuului 240 ala-, ylä- ja yhtenäiskoulua. Kyselyvastauksia saapui yhteensä 177 kappaletta. Tutkimusaineisto sisälsi sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin tilastollisesti määrittämällä keskiarvoja ja prosenttiosuuksia. Kvalitatiivinen aineisto puolestaan käsiteltiin luokittelemalla ja ryhmittelemällä vastauksia.
Kyselytulokset antavat kuvan pääkaupunkiseudun peruskouluopettajien kiinnostuksen kohteista ja tarpeista Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalveluita kohtaan. Parhaiten tulokset kuvasivat helsinkiläisten ja espoolaisten alakouluopettajien ajatuksia ja mielipiteitä, sillä heitä vastasi kyselyyn eniten.
Kyselytulokset osoittavat, että opettajat ovat kiinnostuneita Nuuksion kansallispuistosta ja sen tarjoamista opastusviestintäpalveluista. Opettajat ovat kiinnostuneita Nuuksion kansallispuistosta sekä päivävierailukohteena että leirikoulukohteena. Tulokset osoittavat myös, että opettajat olisivat kiinnostuneita käyttämään kohtuuhintaisia kansallispuiston oppaan opastamia retkipalveluita. Opettajat olivat myös halukkaita osallistumaan Nuuksion kansallispuiston järjestämään ympäristökasvatuksen täydennyskoulutukseen ja hyödyntämään kansallispuistossa tuotettua ympäristökasvatuksen tukimateriaalia. Ympäristökasvatuskoulutuksen ja -tukimateriaalien aihepiireistä opettajia kiinnostivat erityisesti luonnon tuntemus ja Nuuksion kansallispuiston erityispiirteet.
Pääkaupunkiseudun opettajien laaja kiinnostus Nuuksion kansallispuiston opastusviestintäpalveluita kohtaan luo hyvät mahdollisuudet opastusviestintäpalveluiden kehittämistyölle. Tulevaisuudessa kansallispuistossa tulisi olla tarjolla koululaisille suunnattuja valmiita ohjelma- ja leirikoulupaketteja. Niiden tulisi sisältää vaihtelevasti erilaista sekä ohjattua että itsenäisesti toteutettavaa toimintaa. Ohjelma- ja leirikoulupakettien sisällöllisissä tavoitteissa tulisi korostaa esimerkiksi luontoon ja Nuuksion kansallispuiston erityispiirteisiin tutustumista sekä lajintuntemuksen lisäämistä. Tärkeänä tavoitteena tulisi olla myös luontoon liittyvien elämysten ja kokemusten tarjoaminen sekä luontosuhteen herättely.