Esimiestyö työyhteisön konfliktitilanteissa
Koljonen, Iina (2010)
Koljonen, Iina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli esimiestyö työyhteisön konfliktitilanteissa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tarkoitetaan työyhteisökonflikteilla ja kuinka ne syntyvät. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa sitä, mikä on esimiehen rooli ja tehtävät työyhteisöjen konfliktitilanteissa, ja kuinka konflikteja voidaan käsitellä ja ratkaista, sekä miten voidaan varmistaa esimiehen jaksaminen työyhteisön toisinaan myrskyisien konfliktien ja organisaatiotasolta tulevien paineiden keskellä. Tarkoituksena oli myös tutkia sitä, kuinka konfliktien syntymistä voidaan ennakoida ja ehkäistä, ja mikä vaikutus työyhteisön sisäisen vuorovaikutuksen kehittämisellä on konfliktien syntymiseen ja millaisia ulkopuolisia auttajatahoja esimiehillä on käytettävissään työyhteisön konfliktitilanteissa, sekä millainen konfliktinratkaisumenetelmä rikosoikeudellisesta toimenpiteestä mallinnettu sovittelu on. Jokainen työyhteisö kohtaa jossakin vaiheessa erilaisia ihmissuhdetörmäyksiä ja konflikteja. Niitä ei kuitenkaan pidä tietoisesti vältellä, sillä oikein käsiteltynä konfliktit voivat muodostua organisaation voimavaraksi ja mahdollisuudeksi oppia ja kehittää työyhteisön kommunikaatiota ja havaittuja epäkohtia. Konfliktit voidaan jakaa yhteisöllisiin ja yksilölähtöisiin konflikteihin niiden aiheuttamien ongelmien mukaan. Yhteisöllisistä ongelmista syntyneet konfliktit johtuvat usein epäselvyyksistä ja puutteista työnteossa tai siihen oleellisesti liittyvistä vaikuttajista. Yksilölähtöisten ongelmien aiheuttamat konfliktit puolestaan aiheutuvat ihmisten välisestä erilaisuudesta, yksilöllisistä kriiseistä ja ongelmista, päihde- ja mielenterveysongelmista tai hankalien persoonallisuuksien yhteentörmäyksistä. Usein konfliktin perimmäisten syiden löytäminen voi olla hankalaa, mutta jaon tekeminen on tärkeää, sillä sen avulla määritellään, kuinka tilannetta tulee pyrkiä ratkaisemaan. Työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajaa puuttumaan työnteossa havaittuihin epäkohtiin viivyttelemättä. Myös esimiehen tehtävänä on puuttua työntekijöiden välisiin konflikteihin ja aloittaa niiden selvittäminen, joko itse aktiivisena selvittelijänä tai ohjaamalla työntekijöitä itse löytämään ratkaisut omiin ongelmiinsa. Ilmiongelman sijaan konfliktinratkaisun avaimena toimii itse konfliktin syihin puuttuminen. Konfliktinratkaisussa avoin kommunikointi on tärkeää halutun tuloksen aikaansaamiseksi. Myös osapuolten täysi sitoutuminen muutoksiin konfliktin ratkaisemiseksi on merkittävää, jotta asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Pakkoratkaisulla ongelman syyt eivät yleensä poistu, vaan ne jäävät kytemään työilmapiirin jännitteinä. Tarvittaessa työyhteisö voi kutsua apuun ulkopuolisen sovittelijan.