Toi tarttee markkinointia : Toimintaterapian markkinointi cd-rom
Åkerlund, Heidi; Linnera, Noora (2009)
Åkerlund, Heidi
Linnera, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903291818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903291818
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tuottaa toiminnallisena opinnäytetyönä cd-rom, joka toimii toimintaterapian koulutusohjelman markkinointivälineenä. Tavoitteena oli myös ottaa kantaa cd-romiin tietolähteenä. Työn kirjallisessa osuudessa kuvattiin cd-romin tuottamiseen vaikuttaneita teorioita, lähtökohtia ja käytettyjä lähteitä sekä prosessin eri vaiheita.
Opinnäytetyönä tehtyyn toimintaterapia cd-romiin tietoa haettiin kirjallisista sekä sähköisistä suomalaisista sekä ulkomaalaisista lähteistä, ja se muokattiin työn kohderyhmien tarpeita vastaavaksi. Työtä varten toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin yhden kohderyhmän tarpeita. Kohderyhmiksi työhön valittiin toimintaterapian koulutusohjelmaan hakeutuvat henkilöt, muiden oppilaitosten opinto-ohjaajat, opiskelijatutorit sekä eri koulutusohjelmien opettajat. Toimintaterapia cd-romin sisällöksi tuli tietoa toimintaterapiasta yleensä, sen koulutusohjelmasta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja työn kuvausta. Sen lisäksi työhön sisällytettiin asiakaskertomuksia, kuvia, sanasto sekä luettelo lisätietoa tarjoavista internet-osoitteista. Työn tekninen osuus toteutettiin yhteistyössä tietojenkäsittelyn opiskelijan kanssa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.
Työn tuloksena syntyi helppokäyttöinen cd-rom, jonka avulla voidaan markkinoida toimintaterapiaa sekä sen koulutusohjelmaan. Cd-romiin liitettiin ohjeet sen ylläpitoa varten. Työtä voidaan kehittää eteenpäin tutkimalla sen käytettävyyttä sekä muokkaamalla sitä vastaamaan kohderyhmien uusia tarpeita muuttuvassa tietoyhteiskunnassa.
Opinnäytetyönä tehtyyn toimintaterapia cd-romiin tietoa haettiin kirjallisista sekä sähköisistä suomalaisista sekä ulkomaalaisista lähteistä, ja se muokattiin työn kohderyhmien tarpeita vastaavaksi. Työtä varten toteutettiin kyselytutkimus, jolla kartoitettiin yhden kohderyhmän tarpeita. Kohderyhmiksi työhön valittiin toimintaterapian koulutusohjelmaan hakeutuvat henkilöt, muiden oppilaitosten opinto-ohjaajat, opiskelijatutorit sekä eri koulutusohjelmien opettajat. Toimintaterapia cd-romin sisällöksi tuli tietoa toimintaterapiasta yleensä, sen koulutusohjelmasta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja työn kuvausta. Sen lisäksi työhön sisällytettiin asiakaskertomuksia, kuvia, sanasto sekä luettelo lisätietoa tarjoavista internet-osoitteista. Työn tekninen osuus toteutettiin yhteistyössä tietojenkäsittelyn opiskelijan kanssa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.
Työn tuloksena syntyi helppokäyttöinen cd-rom, jonka avulla voidaan markkinoida toimintaterapiaa sekä sen koulutusohjelmaan. Cd-romiin liitettiin ohjeet sen ylläpitoa varten. Työtä voidaan kehittää eteenpäin tutkimalla sen käytettävyyttä sekä muokkaamalla sitä vastaamaan kohderyhmien uusia tarpeita muuttuvassa tietoyhteiskunnassa.