Tiedon jakaminen opintovierailut ohjelmassa : Suomalaisten Opintovierailut -ohjelmaan osallistuneiden tiedon jakaminen ja hyödyntäminen
Kallinen, Henna (2010)
Kallinen, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418188
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tavoitteena on tutkia opintovierailuilta saadun tiedon jakamista ja hyödyntämistä organisaatioissa. Opintovierailut -ohjelma on osa EU:n elinikäisen oppimisen ohjelmaa, ja sen tavoitteena on edistää tiedonvaihtoa ja keskustelua eri maiden koulutuksen asiantuntijoiden kesken. Opintovierailulta saatujen kokemusten ja tiedon jakaminen ja hyödyntäminen on tärkeä osa koko ohjelman tavoitteiden toteutumista.
Työssä tarkastellaan opintovierailun antia, tiedon jakamisen keinoja, käytäntöjä ja ja-kamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto koostuu vierailijoiden yksilöraporteista, ryhmäkeskustelutilaisuudesta ja sekä viidestä teemahaastattelusta. Empiirisen aineiston hankinta on toteutettu talvella ja keväällä 2010. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin avulla. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan tiedon luonnetta ja tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä organisaatiokontekstissa. Tiedon jakamiseen liittyviä tekijöitä on lähestytty Wangin ja Noen (2010) muodostaman kehyksen avulla. Tiedon jakaminen ja tiedon jakamisen keinoja tarkastellaan puolestaan Hovilan ja Okkosen (2006) esittelemän nelikentän avulla.
Tiedon jakamista lähestytään tässä työssä laadullisesta näkökulmasta ja tarkoituksena on tuoda esiin tiedon jakamiseen liittyvien ilmiöiden monimuotoisuutta. Työssä todettiin, että opintovierailukokemukset ja tiedon jakamisen kontekstit ovat lähtökohtaisesti keskenään hyvin erilaisia. Tiedon jakamisen motivaatioon vaikuttavat vahvasti organisaation toimintakulttuuri sekä yksilön omat asenteet ja kokemukset. Työssä tuli myös ilmi, että yksilölläkin on mahdollisuus edistää organisaation toimintakulttuuria ja tiedon jakamisen käytäntöjä.
Työssä tarkastellaan opintovierailun antia, tiedon jakamisen keinoja, käytäntöjä ja ja-kamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimusaineisto koostuu vierailijoiden yksilöraporteista, ryhmäkeskustelutilaisuudesta ja sekä viidestä teemahaastattelusta. Empiirisen aineiston hankinta on toteutettu talvella ja keväällä 2010. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin avulla. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan tiedon luonnetta ja tiedon jakamiseen vaikuttavia tekijöitä organisaatiokontekstissa. Tiedon jakamiseen liittyviä tekijöitä on lähestytty Wangin ja Noen (2010) muodostaman kehyksen avulla. Tiedon jakaminen ja tiedon jakamisen keinoja tarkastellaan puolestaan Hovilan ja Okkosen (2006) esittelemän nelikentän avulla.
Tiedon jakamista lähestytään tässä työssä laadullisesta näkökulmasta ja tarkoituksena on tuoda esiin tiedon jakamiseen liittyvien ilmiöiden monimuotoisuutta. Työssä todettiin, että opintovierailukokemukset ja tiedon jakamisen kontekstit ovat lähtökohtaisesti keskenään hyvin erilaisia. Tiedon jakamisen motivaatioon vaikuttavat vahvasti organisaation toimintakulttuuri sekä yksilön omat asenteet ja kokemukset. Työssä tuli myös ilmi, että yksilölläkin on mahdollisuus edistää organisaation toimintakulttuuria ja tiedon jakamisen käytäntöjä.