ImPrim-projektin intensiivikurssi
Juntunen, Tiia; Kivikankare, Sanna (2010)
Juntunen, Tiia
Kivikankare, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja raportoida ImPrim-projektin (Improvement of public health by promotion of equitably distributed high quality primary health care systems)yhteistyökumppanimaista Ruotsista, Virosta, Latviasta, Valko-Venäjältä, Liettuasta ja Venäjältä
tulleiden sairaanhoitajien luennoilla ja tutustumiskäynneillä saamaa koulutusta Suomessa.
Intensiivikurssi raportoitiin mahdollisimman tarkasti luentojen sisällöistä aina fyysiseen oppimisympäristöön asti. Aikataulullisista syistä johtuen emme päässeet osallistumaan
Ruotsissa tapahtuvaan koulutukseen, joten työssä on keskitytty kuvaamaan vain Suomessa tapahtunutta intensiivikoulutusta.
Tarkastelun kohteena oli myös sairaanhoitajan koulutus, täydennyskoulutuksen muodot sekä Suomen perusterveydenhuoltojärjestelmä ja sen kehittäminen.
Aineisto kerättiin havainnoimalla sairaanhoitajien mukana intensiivikurssi lukuunottamatta ryhmätöitä. Luennot kuvattiin sekä luennoitsijoilta kerättiin materiaalit, joiden avulla havainnot purettiin tuloksiksi.
Tarkastellessa opinnäytetyötä voidaan todeta, että useimmissa tutkimuksissa, sekä koulutuksen kehittämisessä, että täydennyskoulutusten kohdalla nähdään haasteita lähinnä sairaanhoitajien tiedoissa, tutkitun tiedon käytössä, ja jatkuvasti muuttuvissa työtehtävissä sekä niiden
haasteellisuudessa. Tästä syystä perusterveydenhuollon kehittämistä suunnitellessa on tärkeä ensin luoda katsaus siellä työskentelevien sairaanhoitajien osaamiseen, koulutukseen, tietoihin ja taitoihin.
Intensiivikurssi koostui asiantuntijoiden luennoista ja tutustumiskäynneistä paikalliseen terveydenhuoltoon. Kurssilaisilla oli myös aiheisiin liittyviä ryhmätöitä.
tulleiden sairaanhoitajien luennoilla ja tutustumiskäynneillä saamaa koulutusta Suomessa.
Intensiivikurssi raportoitiin mahdollisimman tarkasti luentojen sisällöistä aina fyysiseen oppimisympäristöön asti. Aikataulullisista syistä johtuen emme päässeet osallistumaan
Ruotsissa tapahtuvaan koulutukseen, joten työssä on keskitytty kuvaamaan vain Suomessa tapahtunutta intensiivikoulutusta.
Tarkastelun kohteena oli myös sairaanhoitajan koulutus, täydennyskoulutuksen muodot sekä Suomen perusterveydenhuoltojärjestelmä ja sen kehittäminen.
Aineisto kerättiin havainnoimalla sairaanhoitajien mukana intensiivikurssi lukuunottamatta ryhmätöitä. Luennot kuvattiin sekä luennoitsijoilta kerättiin materiaalit, joiden avulla havainnot purettiin tuloksiksi.
Tarkastellessa opinnäytetyötä voidaan todeta, että useimmissa tutkimuksissa, sekä koulutuksen kehittämisessä, että täydennyskoulutusten kohdalla nähdään haasteita lähinnä sairaanhoitajien tiedoissa, tutkitun tiedon käytössä, ja jatkuvasti muuttuvissa työtehtävissä sekä niiden
haasteellisuudessa. Tästä syystä perusterveydenhuollon kehittämistä suunnitellessa on tärkeä ensin luoda katsaus siellä työskentelevien sairaanhoitajien osaamiseen, koulutukseen, tietoihin ja taitoihin.
Intensiivikurssi koostui asiantuntijoiden luennoista ja tutustumiskäynneistä paikalliseen terveydenhuoltoon. Kurssilaisilla oli myös aiheisiin liittyviä ryhmätöitä.