Likkojen Lenkin sponsorointiyhteistyö
Haverinen, Sini (2009)
Haverinen, Sini
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904021858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904021858
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Likkojen Lenkin sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyys yhteistyöhön, tavoitteet tulevaisuudelle sekä miten yhteistyötä voitaisiin parantaa tulevaisuudessa. Tärkeää on, että molemmat osapuolet saavat tarvitsemansa ja haluamansa hyödyn yhteistyöstä. Kyselytutkimus oli ajankohtainen, sillä Likkojen Lenkin sponsoreiden mielipidettä ei ollut aiemmin tutkittu. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena. Lisäksi tämän jälkeen päätettiin toteuttaa puhelinhaastattelu suuremman vastausprosentin saamiseksi. Opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä olivat sponsorointiyhteistyö, sponsorointi, asiakastyytyväisyys, yhteistyö ja tapahtuma.
Asiakastyytyväisyyskyselyn pohjana oli pääasiallisesti kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä, ja tutkimus kohdistui Likkojen Lenkin sponsorointiyhteistyökumppaneille. Kysely suoritettiin kyselylomakkeiden muodossa eli kyseessä oli kirjekysely, jonka kysymykset olivat puolistrukturoituja. Osaan kysymyksistä oli annettu vastausvaihtoehto ja kahteen haastateltavat vastasivat halutessaan vapaamuotoisesti. Kysely toteutettiin touko-heinäkuussa 2008.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön, näkyvyyteen, sekä tapahtuman onnistuneisuuteen. Myöskään suurin osa ei halunnut muuttaa nykyistä sponsorointiaan ja halusi jatkaa yhteistyötä Likkojen Lenkin kanssa. Osassa avoimista vastauksista yhteistyökumppanit olivat sitä mieltä, että yhteistyön tulisi olla tiiviimpää ja hyödyttää enemmän molempia osapuolia. Tapahtumapaikalle olisi hyvä tehdä järjestöille ja yhdistyksille yhtenäinen piste ja markkinointia tulisi lisätä konkreettisesti, jotta yritykset saisivat nostettua myyntejään ja tavoittaisivat laajemmin potentiaaliset asiakkaat ja kohderyhmänsä. Tutkimustulosten analysoinnissa, yhteenvedossa ja kehitysehdotuksissa käytettiin apuna sponsorointiyhteistyön teoriaa ja asiakastyytyväisyyttä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn pohjana oli pääasiallisesti kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä, ja tutkimus kohdistui Likkojen Lenkin sponsorointiyhteistyökumppaneille. Kysely suoritettiin kyselylomakkeiden muodossa eli kyseessä oli kirjekysely, jonka kysymykset olivat puolistrukturoituja. Osaan kysymyksistä oli annettu vastausvaihtoehto ja kahteen haastateltavat vastasivat halutessaan vapaamuotoisesti. Kysely toteutettiin touko-heinäkuussa 2008.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön, näkyvyyteen, sekä tapahtuman onnistuneisuuteen. Myöskään suurin osa ei halunnut muuttaa nykyistä sponsorointiaan ja halusi jatkaa yhteistyötä Likkojen Lenkin kanssa. Osassa avoimista vastauksista yhteistyökumppanit olivat sitä mieltä, että yhteistyön tulisi olla tiiviimpää ja hyödyttää enemmän molempia osapuolia. Tapahtumapaikalle olisi hyvä tehdä järjestöille ja yhdistyksille yhtenäinen piste ja markkinointia tulisi lisätä konkreettisesti, jotta yritykset saisivat nostettua myyntejään ja tavoittaisivat laajemmin potentiaaliset asiakkaat ja kohderyhmänsä. Tutkimustulosten analysoinnissa, yhteenvedossa ja kehitysehdotuksissa käytettiin apuna sponsorointiyhteistyön teoriaa ja asiakastyytyväisyyttä.