Hakalan Verhoomo Oy:n kehityssuunnitelma 2011-2015
Hakala, Katri (2010)
Hakala, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518305
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimintasuunnitelma Hakalan Verhoomo Oy:lle. Tarkoituksena oli käydä läpi yrityksen strategia ja pohtia, millä keinoilla strategiaa on tulevaisuudessa mahdollista toteuttaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös koota yrityksen historia sekä nykytilanne yhtenäiseen muotoon, jolloin opinnäytetyö tulee toimimaan apuvälineenä yritykselle tulevaisuudessa.
Yritystä tutkiessa havaittiin selkeiden toimintasuunnitelmien puuttuminen, mikä koettiin ongelmaksi yritystoiminnan eteenpäin viennissä. Strategiatyössä tunnistettiin puuttuvat toimintasuunnitelmat ja käytiin läpi tarvittavia kehityskohteita. Strategiaprosessi on tuonut paljon uutta osaamista ja työkaluja Hakalan Verhoomo Oy:lle, jonka tiivistelmä löytyy liitteestä 1.
Strategiatyön keskeiset havainnot olivat 1) Lectica-brandin kehittäminen ja tunnettuuden lisääminen aktiivisen markkinointityön avulla on kriittisen tärkeää, 2) yhteen automerkkiin (Ford) sitoutuva riski on purettava lisäämällä tuotevalikoimaan toinen automerkki, 3) Hakalan Verhoomo –brandi palvelee erityisryhmiä.
Operatiivisessa toiminnassa tärkein painopistealue on myynti ja sitä tukeva markkinointityö. Strategiatyön aikana havaittiin, että asiakkaita ei tunneta riittä-vän hyvin pitkäaikaisista asiakassuhteista huolimatta, joten jalkautuminen kentälle on jatkossa erityisen tärkeää. Myyntiä tukevan markkinoinnin suunnitelmallisuus on tärkeää kahdesta syystä; a) oikea viesti oikeille asiakkaille ja b) kustannustehokas viestintä.
Yritystä tutkiessa havaittiin selkeiden toimintasuunnitelmien puuttuminen, mikä koettiin ongelmaksi yritystoiminnan eteenpäin viennissä. Strategiatyössä tunnistettiin puuttuvat toimintasuunnitelmat ja käytiin läpi tarvittavia kehityskohteita. Strategiaprosessi on tuonut paljon uutta osaamista ja työkaluja Hakalan Verhoomo Oy:lle, jonka tiivistelmä löytyy liitteestä 1.
Strategiatyön keskeiset havainnot olivat 1) Lectica-brandin kehittäminen ja tunnettuuden lisääminen aktiivisen markkinointityön avulla on kriittisen tärkeää, 2) yhteen automerkkiin (Ford) sitoutuva riski on purettava lisäämällä tuotevalikoimaan toinen automerkki, 3) Hakalan Verhoomo –brandi palvelee erityisryhmiä.
Operatiivisessa toiminnassa tärkein painopistealue on myynti ja sitä tukeva markkinointityö. Strategiatyön aikana havaittiin, että asiakkaita ei tunneta riittä-vän hyvin pitkäaikaisista asiakassuhteista huolimatta, joten jalkautuminen kentälle on jatkossa erityisen tärkeää. Myyntiä tukevan markkinoinnin suunnitelmallisuus on tärkeää kahdesta syystä; a) oikea viesti oikeille asiakkaille ja b) kustannustehokas viestintä.