Sosiaalisen median hyödyntäminen B2B-ympäristössä : case Markkinointitoimisto ÖÖÖ Oy
Korpela, Jussi-Matti (2010)
Korpela, Jussi-Matti
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää B2B-ympäristössä toimivan yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on internet-markkinointiin keskittynyt Markkinointitoimisto ÖÖÖ Oy, jonka palveluksessa työn tekijä työskentelee.
Opinnäytetyön lähdemateriaali perustuu laajaan kirjalliseen- ja sähköiseen materiaaliin. Sosiaalinen media on suhteellisen uusi ja jatkuvasti muuttuva ilmiö, joten lähdemateriaalin keräämisessä keskityttiin vain uusiin lähteisiin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ilmiönä, esitellään tunnetuimmat sosiaalisen median palvelut ja niiden hyödyntäminen yrityskäytössä. Keskeisenä tavoitteena oli tarkastella sitä, miten yritys voi sosiaalisessa mediassa kasvattaa verkkonäkyvyyttään, tehostaa myyntiään ja mitata saavutettuja tuloksia. Lisäksi teoriaosuudessa paneuduttiin siihen, millaista markkinoinnin ajattelutapaa ja strategisia päätöksiä sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen yritykseltä vaatii.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin toimeksiantajalle ehdotelma sosiaalisen median konseptiksi. Konsepti koostui toimenpide-ehdotuksista käsittäen sosiaalisen median strategian suunnittelun, selkeät käytännön toimenpiteet strategiassa esiteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi ja tulosten mittaamisen.
Opinnäytetyön lähdemateriaali perustuu laajaan kirjalliseen- ja sähköiseen materiaaliin. Sosiaalinen media on suhteellisen uusi ja jatkuvasti muuttuva ilmiö, joten lähdemateriaalin keräämisessä keskityttiin vain uusiin lähteisiin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa ilmiönä, esitellään tunnetuimmat sosiaalisen median palvelut ja niiden hyödyntäminen yrityskäytössä. Keskeisenä tavoitteena oli tarkastella sitä, miten yritys voi sosiaalisessa mediassa kasvattaa verkkonäkyvyyttään, tehostaa myyntiään ja mitata saavutettuja tuloksia. Lisäksi teoriaosuudessa paneuduttiin siihen, millaista markkinoinnin ajattelutapaa ja strategisia päätöksiä sosiaalisen median tehokas hyödyntäminen yritykseltä vaatii.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin toimeksiantajalle ehdotelma sosiaalisen median konseptiksi. Konsepti koostui toimenpide-ehdotuksista käsittäen sosiaalisen median strategian suunnittelun, selkeät käytännön toimenpiteet strategiassa esiteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi ja tulosten mittaamisen.