Sähköisten palveluprosessien kehittäminen julkishallinnossa : Case: EU- rakennerahastojen (Euroopan sosiaalirahasto ESR ja Euroopan aluekehitysrahasto EAKR) sähköisten palveluprosessien kehittämistarpeet ja mahdollisuudet ohjelmakaudelta 2007-2013 ohjelmakaudelle 2014-2020
Rantahalme, Mikko (2010)
Rantahalme, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217923
Tiivistelmä
Sähköisten palveluiden ja sähköisen asioinnin kehittäminen ovat eräitä Suomen julkishallinnon suurimpia ja tärkeimpiä kehittämishaasteita. Niitä kehittämällä voidaan merkittävästi parantaa hallinnon tuottavuutta ja tehokkuutta ikääntyvässä yhteiskunnassa. Tavoitteen saavuttamiseksi on välttämätöntä, että palveluprosessit ovat virtaviivaisia ja niissä voidaan mahdollisimman hyvin hyödyntää tietoteknologian antamat mahdollisuudet.
Julkishallinnon sähköisten palveluprosessien kehittäminen tulee kytkeä itse toiminnan tai palvelun kehittämiseen. Onnistuneen kehittämisen edellytyksenä on siirtyminen funktionaalisesta lähestymistavasta prosessilähtöiseen ajatteluun ja johtamiseen, jotka mahdollistavat asiakaslähtöisen palveluprosessin toteutuksen ja joita tulee voimakkaasti edistää IT-ratkaisujen avulla. Valtion strategisten sähköisen asioinnin kehittämisohjelmien sekä EU tason strategioiden toimeenpanossa voidaan tällä hetkellä nähdä konkreettisia tavoitteita ja mahdollisuuksia palveluprosessien aitoon parantamiseen.
EU-rakennerahastojen hallinnointiprosessit ovat yksi Suomen vaikeimmista julkishallinnon poikkihallinnollisista palveluprosesseista. Tässä työssä on arvioitu EU-rakennerahastojen sähköisten palvelujen ja palveluprosessien kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia kun lähestytään uutta ohjelmakautta 2014-2020. Tutkimusosuudessa arvioitiin erityisesti kuluvan ohjelmakauden 2007-2013 sisältämät pääpalveluprosessit.
Tutkimuksessa selvisi, että nykytila on toimintaympäristöön nähden hyvä. Palvelut ovat luotettavia ja hyödyllisiä mutta prosesseja tulisi selkiyttää ja tehostaa asiakaslähtöisyyttä parantamalla. Tämä edellyttää toimijoiden määrän vähentämistä, ohjelmasisältöjen rajausta ja keskittämistä, ohjeistuksen laadun parantamista ja palveluprosessien selkeitä määrityksiä. Lisäksi palveluissa tulisi pyrkiä täysimääräisen sähköisen asioinnin ja sähköisen allekirjoituksen käyttöönottoon.
Julkishallinnon sähköisten palveluprosessien kehittäminen tulee kytkeä itse toiminnan tai palvelun kehittämiseen. Onnistuneen kehittämisen edellytyksenä on siirtyminen funktionaalisesta lähestymistavasta prosessilähtöiseen ajatteluun ja johtamiseen, jotka mahdollistavat asiakaslähtöisen palveluprosessin toteutuksen ja joita tulee voimakkaasti edistää IT-ratkaisujen avulla. Valtion strategisten sähköisen asioinnin kehittämisohjelmien sekä EU tason strategioiden toimeenpanossa voidaan tällä hetkellä nähdä konkreettisia tavoitteita ja mahdollisuuksia palveluprosessien aitoon parantamiseen.
EU-rakennerahastojen hallinnointiprosessit ovat yksi Suomen vaikeimmista julkishallinnon poikkihallinnollisista palveluprosesseista. Tässä työssä on arvioitu EU-rakennerahastojen sähköisten palvelujen ja palveluprosessien kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia kun lähestytään uutta ohjelmakautta 2014-2020. Tutkimusosuudessa arvioitiin erityisesti kuluvan ohjelmakauden 2007-2013 sisältämät pääpalveluprosessit.
Tutkimuksessa selvisi, että nykytila on toimintaympäristöön nähden hyvä. Palvelut ovat luotettavia ja hyödyllisiä mutta prosesseja tulisi selkiyttää ja tehostaa asiakaslähtöisyyttä parantamalla. Tämä edellyttää toimijoiden määrän vähentämistä, ohjelmasisältöjen rajausta ja keskittämistä, ohjeistuksen laadun parantamista ja palveluprosessien selkeitä määrityksiä. Lisäksi palveluissa tulisi pyrkiä täysimääräisen sähköisen asioinnin ja sähköisen allekirjoituksen käyttöönottoon.