Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toistokatetroinnin potilasohjaus asiantuntijasairaanhoitajien kuvaamana

Kinnunen, Pirkko (2019)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (930.2Kt)
Lataukset: 


Kinnunen, Pirkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091618553
Tiivistelmä
Ohjaus on tärkeä ja merkittävä osa potilaan hoitoprosessia. Asiantuntijasairaanhoitajat ohjaavat potilaille omahoidon toteuttamista toistokatetroinnin avulla. Tavoitteena on potilaan hoidon itsenäinen hallinta, motivointi ja sitouttaminen katetrointien suorittamiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata toistokatetrointia tarvitsevan potilaan ohjausta asiantuntijasairaanhoitajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia sisältöjä asiantuntijasairaanhoitajat kuvaavat toistokatetrointia tarvitsevan potilaan ohjauksessa ja millaiset tekijät edistävät ja estävät potilaiden sitoutumista toistokatetrointiin sekä miten asiantuntijasairaanhoitajat arvioivat ohjauksen muuttuvan tulevaisuudessa.
Aineisto kerättiin Suomen Urologiset Hoitajat ry:n jäseninä olevilta asiantuntijasairaanhoitajilta Webropol-ohjelman avulla (N=25) ja analysoitiin laadullisesti induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimus osoitti, että toistokatetrointiohjauksen sisältö koostuu potilaan tiedollisesta ja taidollisesta tukemisesta, terveyden ylläpitämisestä ja sairauksien ehkäisystä, pystyvyyden tunteen ja motivaation tukemisesta sekä elinympäristöön ja sosiaaliseen tukeen liittyvistä asioista. Toistokatetrointiin sitoutumista edistävät ja estävät tekijät liittyvät ohjaajaan, potilaaseen, olosuhteisiin ja ilmapiiriin sekä käytettäviin välineisiin. Tulevaisuudessa potilasohjauksen katsottiin kehittyvän, yleistyvän ja teknistyvän. Ohjaajien osaaminen lisääntyy ja ohjauksen laatu paranee. Uudet innovaatiot saattavat tulevaisuudessa korvata toistokatetroinnin suorittamista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti hoitotyön koulutuksissa, kliinisessä hoitotyössä ja terveyspalveluiden kehittämisessä.
 
Education is an important and significant part of a patient´s treatment process. Expert nurses instruct the patient in carrying out self-treatment with the help of intermittent self-catheterization. The aim is to achieve independent control, motivation and commitment to carrying out self-catheterization in the patient´s treatment.
The objective of the study was to describe the education of a patient who needs intermittent self-catheterization from the expert nurses´ point of view. The aim was to examine what kinds of contents were described by expert nurses in the education of a patient in need of intermittent self-catheterization and what kinds of factors promoted and prevented the patient´s commitment to intermittent self-catheterization. Moreover, the work also focused on how expert nurses expected the guidance to change in the future.
The material was collected from expert nurses who are members of the Finnish Association of Urological Nurses with the help of the Webropol survey software (N=25), and it was analyzed by using inductive qualitative content analysis.
The study showed that the content of intermittent self-catheterization education consisted of informational and technical support of the patient, of maintaining health and preventing disease, supporting the patient´s feeling of capability and motivation as well as factors related to the living environment and social support. The factors promoting and preventing commitment to intermittent self-catheterization were connected to the instructor, the patient, the circumstances, the atmosphere and the instruments that were used. It was considered that in the future the patient education will develop as well as become more general and more technical. The instructors´ competence and capability will increase and the quality of education will improve. New innovations may, in the future, replace the procedure of intermittent self-catheterization.
The results of the study can be utilized nationally in the nursing training, in clinical nursing and in developing health services.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste