Chili Pow : Pelisuunnittelua tuotannon ehdoilla
Salomaa, Antti (2010)
Salomaa, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318069
Tiivistelmä
Antti Salomaa
Chili Pow – Pelisuunnittelua tuotannon ehdoilla
12/2010
29 sivua + liite
Tampereen Ammattikorkeakoulu
Viestinnän koulutusohjelma
Vuorovaikutteisuuden suunnittelu
Lopputyön muoto: projektimuotoinen
Lopputyön ohjaaja: Ari Närhi
Chili Pow mobiilipeliprojekti aloitettiin syksyllä 2009 viiden vuorovaikutteisuuden opiskelijan toimesta Tampereen Taiteen ja Viestinnän Oppilaitoksessa. Projektin tarkoituksena oli saada iPhone-puhelimella pelattava, Applen AppStoressa myytävä peli julkaisukuntoon seuraavan vuoden kesään mennessä. Projektin tekijöiden motivaatiot vaihtelivat työkokemuksen saamisesta tärkeään cv-merkintään, ja omalla kohdallani opinnäytetyön tekemiseen asti. Lähtökohtani peliprojektin tekemiseen oli pyrkimys kirjoittaa tarkka kuvaus Chili Pown pelisuunnittelusta ja pelillisiin ratkaisuihin päätymisen ajatuspoluista. Tavoitteenani oli antaa pelisuunnittelusta kiinnostuneelle opiskelijalle osviittaa kenttäsuunnittelun sudenkuopista, sekä pelimekaniikan suunnittelun ongelmista. Teimme projektin aikana kaksi eri versiota Chili Powsta. Ensimmäisen version toteutimme kokonaisuudessaan omalla pelimoottorillamme, jota rakennettiin kolme kuukautta C++ ohjelmointikielellä. Havaittuamme, ettei pelimoottorin rakentamisen aikana voinut juurikaan suunnitella itse pelimekaniikkaa tai pelin muita ominaisuuksia, päätimme vaihtaa alustan iPhonesta iPadille, ja aloimme rakentaa projektia Unity3D-pelimoottorin päälle. Alustan vaihto tuntui onnistuvan, saimme nopeasti prototypoitua uusia peli-ideoita peliin, ja suunnittelimme pelillisyyttä samalla, kun haluamiamme ominaisuuksia vasta rakennettiin peliin. Aloitimme syklin, jossa suunnittelimme koodaajan kanssa ensin kaksi päivää karkeaa mekaniikkaluonnosta ja peliobjekteja, ja seuraavalla viikolla graafikot tekivät pelimekaniikan ympärille tekstuurit ja ulkoasun. Tällä työputkella saimme nopeasti suunniteltua Chili Pown rungon. Opinnäyte on kuvaus projektin kulusta ja pelisuunnittelun haasteista, sekä siitä, millaisia ongelmia projektinhallinta toi mukanaan pelisuunnittelussa.
Chili Pow – Pelisuunnittelua tuotannon ehdoilla
12/2010
29 sivua + liite
Tampereen Ammattikorkeakoulu
Viestinnän koulutusohjelma
Vuorovaikutteisuuden suunnittelu
Lopputyön muoto: projektimuotoinen
Lopputyön ohjaaja: Ari Närhi
Chili Pow mobiilipeliprojekti aloitettiin syksyllä 2009 viiden vuorovaikutteisuuden opiskelijan toimesta Tampereen Taiteen ja Viestinnän Oppilaitoksessa. Projektin tarkoituksena oli saada iPhone-puhelimella pelattava, Applen AppStoressa myytävä peli julkaisukuntoon seuraavan vuoden kesään mennessä. Projektin tekijöiden motivaatiot vaihtelivat työkokemuksen saamisesta tärkeään cv-merkintään, ja omalla kohdallani opinnäytetyön tekemiseen asti. Lähtökohtani peliprojektin tekemiseen oli pyrkimys kirjoittaa tarkka kuvaus Chili Pown pelisuunnittelusta ja pelillisiin ratkaisuihin päätymisen ajatuspoluista. Tavoitteenani oli antaa pelisuunnittelusta kiinnostuneelle opiskelijalle osviittaa kenttäsuunnittelun sudenkuopista, sekä pelimekaniikan suunnittelun ongelmista. Teimme projektin aikana kaksi eri versiota Chili Powsta. Ensimmäisen version toteutimme kokonaisuudessaan omalla pelimoottorillamme, jota rakennettiin kolme kuukautta C++ ohjelmointikielellä. Havaittuamme, ettei pelimoottorin rakentamisen aikana voinut juurikaan suunnitella itse pelimekaniikkaa tai pelin muita ominaisuuksia, päätimme vaihtaa alustan iPhonesta iPadille, ja aloimme rakentaa projektia Unity3D-pelimoottorin päälle. Alustan vaihto tuntui onnistuvan, saimme nopeasti prototypoitua uusia peli-ideoita peliin, ja suunnittelimme pelillisyyttä samalla, kun haluamiamme ominaisuuksia vasta rakennettiin peliin. Aloitimme syklin, jossa suunnittelimme koodaajan kanssa ensin kaksi päivää karkeaa mekaniikkaluonnosta ja peliobjekteja, ja seuraavalla viikolla graafikot tekivät pelimekaniikan ympärille tekstuurit ja ulkoasun. Tällä työputkella saimme nopeasti suunniteltua Chili Pown rungon. Opinnäyte on kuvaus projektin kulusta ja pelisuunnittelun haasteista, sekä siitä, millaisia ongelmia projektinhallinta toi mukanaan pelisuunnittelussa.