Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Iloa ja terveyttä Satukontissa: Ruokakasvatusprojekti ryhmäperhepäiväkodissa Sapere-menetelmän keinoin.

Korkiakoski, Anu (2019)

 
Avaa tiedosto
Korkiakoski-A.pdf (1.731Mt)
Lataukset: 


Korkiakoski, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092019129
Tiivistelmä
Ruokakasvatusprojekti toteutettiin Kärsämäen sivistystoimen varhaiskasvatuksessa, Satukontti ryhmäperhepäivähoitokodissa. Projektin kohderyhmänä oli 1–4-vuotiaat lapset, kolmen ryhmäperhepäivähoidon henkilökunta ja heidän ryhmänsä.

Ruokakasvatusprojektin tavoitteena oli varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksien mallintaminen Sapere-menetelmän keinoin. Lisäksi tavoitteena oli perehdyttää henkilökuntaa ja koota henkilökunnan yhteiset käytännöt ruokailutilanteisiin ruokakasvatuksen tueksi. Tavoitteena oli tukea henkilökuntaa lisäämään pedagogisesti painottunutta ruokakasvatusta ryhmäperhepäivähoidon toiminnassa. Ruokakasvatusprojektin tavoitteena oli luoda lapsille myönteisiä kokemuksia ruokaan ja ruokailuun liittyen aistilähtöisellä menetelmällä.

Toiminnalliset interventiot toteutettiin ryhmäperhepäivähoidossa hoitopäivän aikana. Lasten huoltajille toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa huoltajien mielipiteitä tueksi ruokailutilanteiden suunnitteluun. Interventiot dokumentoitiin valokuvaamalla ja liittämällä ne osaksi lasten kasvun kansioita.

Tämän projektin arvioinnissa keskeistä oli toiminnan ja kasvattajan toiminnan sekä projektin tavoitteiden toteutumisen arviointi. Projektin arviointi toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilökunnan palautteen ja palautelomakkeiden avulla varhaiskasvatuksen laadunarviointimallin mukaisesti. Interventioita arvioitiin osallistavan havainnoinnin menetelmällä. Palautteen perusteella ruokakasvatusprojekti onnistui
päätavoitteessaan varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksien mallintamisessa. Myös ryhmäperhepäivähoidon henkilökunta koki saaneensa ideoita toiminnan kehittämiseen. Ruokakasvatukselle kirjattiin ryhmäperhepäivähoidon yhteiset pelisäännöt ja ruokakasvatuksen tavoitteet kirjattiin Kärsämäen kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste