Ajatuksia esituotannon haasteista, ongelmista ja mahdollisuuksista ohjaajan näkökulmasta.
Sarisalmi, Joona (2010)
Sarisalmi, Joona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518369
Tiivistelmä
Ajatuksia esituotannon haasteista, ongelmista ja mahdollisuuksista ohjaajan näkökulmasta.
Tässä työssä olen keskittynyt selittämään mitä haasteita, ongelmia ja mahdollisuksia elokuvan esituotantovaihe pita sisällään aloittelevalle ohjaajalle: Esituotannolla on tärkeä osa elokuvan valmistumisen kannalta. Tehty ja tekemätön työ näkyvät aina valmiissa lopputuloksessa. Tässä työssä näkökulma on siinä työssä jonka ohjaaja käy läpi elokuvansa esituotannossa. Asiaa käydään läpi kolmesta näkökulmasta; omastani, ammattilaisohjaajien (Aleksi Mäkelä ja Saara Cantell) ja eri ammattikirjallisuuden lähteistä. Näiden erilaisten näkökulmien kautta haluan selventää niitä epävarmuuden kysymyksiä, miksi ja miten asiat tulisi tehdä, jotta lähteminen esituotannosta kuvauksiin tuntuisi mahdollisimman luotettavalta.
Kirjallisen työn rakennetta ei ole jaettu selkeisiin osioihin, koska elokuvan esituotanto ei ole koskaan selkeä. Jokaisen ohjaajan tulee luoda oma työnteon metodinsa. Tällä työllä pyrin kuvaamaan sitä hallittua kaaosta, joka elokuvan esituotanto aina on.
Työni rakenne hahmottuu omien kokemusten, tiedon ja havaintojen kautta jotka perustuvat pääasiassa lopputyöni projektielokuvaan Pitkän päivän aamuun. Toivon myös, että tämä kirjallinen lopputyö antaisi luottamusta ja uskoa muille aloitteleville tai opiskeleville ohjaajille, jotka kokevat että eivät ole saaneet riittävästi ohjausta heidän tiellään kohti oman ohjaajaidentiteetin luomiseen.
Tässä työssä olen keskittynyt selittämään mitä haasteita, ongelmia ja mahdollisuksia elokuvan esituotantovaihe pita sisällään aloittelevalle ohjaajalle: Esituotannolla on tärkeä osa elokuvan valmistumisen kannalta. Tehty ja tekemätön työ näkyvät aina valmiissa lopputuloksessa. Tässä työssä näkökulma on siinä työssä jonka ohjaaja käy läpi elokuvansa esituotannossa. Asiaa käydään läpi kolmesta näkökulmasta; omastani, ammattilaisohjaajien (Aleksi Mäkelä ja Saara Cantell) ja eri ammattikirjallisuuden lähteistä. Näiden erilaisten näkökulmien kautta haluan selventää niitä epävarmuuden kysymyksiä, miksi ja miten asiat tulisi tehdä, jotta lähteminen esituotannosta kuvauksiin tuntuisi mahdollisimman luotettavalta.
Kirjallisen työn rakennetta ei ole jaettu selkeisiin osioihin, koska elokuvan esituotanto ei ole koskaan selkeä. Jokaisen ohjaajan tulee luoda oma työnteon metodinsa. Tällä työllä pyrin kuvaamaan sitä hallittua kaaosta, joka elokuvan esituotanto aina on.
Työni rakenne hahmottuu omien kokemusten, tiedon ja havaintojen kautta jotka perustuvat pääasiassa lopputyöni projektielokuvaan Pitkän päivän aamuun. Toivon myös, että tämä kirjallinen lopputyö antaisi luottamusta ja uskoa muille aloitteleville tai opiskeleville ohjaajille, jotka kokevat että eivät ole saaneet riittävästi ohjausta heidän tiellään kohti oman ohjaajaidentiteetin luomiseen.