Opas verkkokurssin suunnitteluun ja toteutukseen
Linnanmäki, Jukka; Tuorila, Tuija; Asukas, Jari (2010)
Linnanmäki, Jukka
Tuorila, Tuija
Asukas, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618463
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme nimi on Opas verkkokurssin suunnitteluun ja toteutukseen.Tekemämme hanke antaa lukijalleen hyvät valmiudet laatia ja toteuttaa verkkokurssi. Hankkeen aikana laadittiin verkkokurssi, jonka soveltuvuutta ja toteuttamista arvioitiin suhteessa verkko-opetuksen teoriatietoon. Tavoitteemme oli saada verkkokurssit innostavaksi ja tutuiksi.
Tutkimme, miten verkko toimii oppimisympäristönä, oppimisen ohjauksen tukena ja paneuduimme verkkokurssin lähtökohtiin, toteutukseen ja arviointiin. Käytimme oppilaiden palautteita, pohtiessamme kurssin lopputulosta. Lisäksi meillä oli käytössämme alan uusinta kirjallisuutta.
Suomessa oppilaitoksia on velvoitettu vuodesta 2002 alkaen laatimaan opetussuunnitelmien liitteeksi tietostrategioita. Opetushallituksen tavoitteena on, että kaikki oppijat
omaksuisivat tieto- ja viestintätekniikan perustaidot siten, että he osaisivat monipuolisesti ja luontevasti käyttää ja soveltaa niitä elämässään. Lisäksi tavoitteena on, että tietoja viestintäteknologia integroituisi kaikilla kouluasteilla ja kaikissa oppiaineissa luontevaksi osaksi opetusta. Oppimateriaalin tehtävä on verkko-opetuksessa moninainen. Oppimateriaali nähdään opiskelijan tiedonprosessoinnin raaka-aineena tai kontekstin luojana,
pohjana tiedon rakenteluprosessille sekä sitä ohjaavana elementtinä.
Verkko-oppimisympäristö on kaikille avoin ympäristö jossa voi opiskella ajasta ja paikasta riippumatta. Verkko-oppimisympäristö tarjoaa aivan uudenlaisia välineitä vuorovaikutteisuuteen. Verkko-oppimisympäristöä pidetään avoimena oppimisympäristönä eli se ei ole tiukasti sidottu mihinkään aikaan, paikkaan, opetusmenetelmiin ja – tapoihin
tai oppisisältöihin. Verkko tarjoaa aivan uudenlaisen ja kiinnostavan mahdollisuuden kehittää omaa opettajuutta ja ohjaamisen taitoja.
Tutkimme, miten verkko toimii oppimisympäristönä, oppimisen ohjauksen tukena ja paneuduimme verkkokurssin lähtökohtiin, toteutukseen ja arviointiin. Käytimme oppilaiden palautteita, pohtiessamme kurssin lopputulosta. Lisäksi meillä oli käytössämme alan uusinta kirjallisuutta.
Suomessa oppilaitoksia on velvoitettu vuodesta 2002 alkaen laatimaan opetussuunnitelmien liitteeksi tietostrategioita. Opetushallituksen tavoitteena on, että kaikki oppijat
omaksuisivat tieto- ja viestintätekniikan perustaidot siten, että he osaisivat monipuolisesti ja luontevasti käyttää ja soveltaa niitä elämässään. Lisäksi tavoitteena on, että tietoja viestintäteknologia integroituisi kaikilla kouluasteilla ja kaikissa oppiaineissa luontevaksi osaksi opetusta. Oppimateriaalin tehtävä on verkko-opetuksessa moninainen. Oppimateriaali nähdään opiskelijan tiedonprosessoinnin raaka-aineena tai kontekstin luojana,
pohjana tiedon rakenteluprosessille sekä sitä ohjaavana elementtinä.
Verkko-oppimisympäristö on kaikille avoin ympäristö jossa voi opiskella ajasta ja paikasta riippumatta. Verkko-oppimisympäristö tarjoaa aivan uudenlaisia välineitä vuorovaikutteisuuteen. Verkko-oppimisympäristöä pidetään avoimena oppimisympäristönä eli se ei ole tiukasti sidottu mihinkään aikaan, paikkaan, opetusmenetelmiin ja – tapoihin
tai oppisisältöihin. Verkko tarjoaa aivan uudenlaisen ja kiinnostavan mahdollisuuden kehittää omaa opettajuutta ja ohjaamisen taitoja.