Yläasteikäisen painonhallinta : Terveyden edistäminen oppitunnin avulla
Ristimäki, Marika; Virkkala, Minna (2010)
Ristimäki, Marika
Virkkala, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618464
Tiivistelmä
Nuorten lihavuus on yleistynyt viime vuosikymmenien kuluessa niin Suomessa kuin muissakin teollisuusmaissa. Lihavia nuoria on nyt kaksi kertaa enemmän kuin 20 vuotta sitten. Opinnäytetyö on osa kansainvälistä In Form – hanketta, jonka tavoitteena on luoda lasten ja nuorten ylipainon ennaltaehkäisemiseksi ja lihavuuden hoitamiseksi käsikirja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida painonhallinnan oppituntia Nurmon yläasteen yhdelle kahdeksannelle luokalle. Oppitunnin tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa painonhallinnasta sekä ylipainon riskeistä ja haitoista. Lisäksi tavoitteena oli motivoida nuoria painonhallintaa tukeviin terveysvalintoihin. Nuorten (n=16) terveystottumuksia ja käsityksiä painonhallinnasta kartoitettiin avoimella kyselyllä ennen oppituntia. Lisäksi mitattiin nuorten painot, pituudet ja vyötärönympärykset. Oppitunnin jälkeen nuorten käsityksiä ja tottumuksia kartoitettiin uudelleen sekä suoritettiin mittaukset.
Oppituntia edeltävän kartoituksen mukaan osalla nuorista oli tiedostava kuva terveydestä ja painonhallinnasta ja osalla hajanainen kuva terveydestä ja terveystottumuksista. Nuoret odottivat oppitunnilta tietoa painonhallinnasta ja lihavuuden seurauksista. Oppitunnilla käsiteltiin painohallintaa luennon ja ryhmätöiden avulla. Nuoret arvioivat oppitunnin kiinnostavaksi. Oppitunnin seurannan jälkeisessä kartoituksessa tuli esiin, että nuorten käsitykset eivät juuri olleet muuttuneet ennen oppituntia olleista käsityksistä.
Oppitunnin merkitys nuorten terveyskäsitysten ja – tottumusten kannalta jäi melko vähäiseksi. Mittaustuloksissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Opetuksessa voitaisiin käyttää enemmän toiminnallisuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää kansainvälisessä In Form – hankkeessa sekä yläasteikäisen nuoren terveyden edistämisessä. Jatkossa aihetta voisi tutkia ylipainoisista nuorista muodostettujen vertailuryhmien avulla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida painonhallinnan oppituntia Nurmon yläasteen yhdelle kahdeksannelle luokalle. Oppitunnin tavoitteena oli lisätä nuorten tietoa painonhallinnasta sekä ylipainon riskeistä ja haitoista. Lisäksi tavoitteena oli motivoida nuoria painonhallintaa tukeviin terveysvalintoihin. Nuorten (n=16) terveystottumuksia ja käsityksiä painonhallinnasta kartoitettiin avoimella kyselyllä ennen oppituntia. Lisäksi mitattiin nuorten painot, pituudet ja vyötärönympärykset. Oppitunnin jälkeen nuorten käsityksiä ja tottumuksia kartoitettiin uudelleen sekä suoritettiin mittaukset.
Oppituntia edeltävän kartoituksen mukaan osalla nuorista oli tiedostava kuva terveydestä ja painonhallinnasta ja osalla hajanainen kuva terveydestä ja terveystottumuksista. Nuoret odottivat oppitunnilta tietoa painonhallinnasta ja lihavuuden seurauksista. Oppitunnilla käsiteltiin painohallintaa luennon ja ryhmätöiden avulla. Nuoret arvioivat oppitunnin kiinnostavaksi. Oppitunnin seurannan jälkeisessä kartoituksessa tuli esiin, että nuorten käsitykset eivät juuri olleet muuttuneet ennen oppituntia olleista käsityksistä.
Oppitunnin merkitys nuorten terveyskäsitysten ja – tottumusten kannalta jäi melko vähäiseksi. Mittaustuloksissa ei tapahtunut suuria muutoksia. Opetuksessa voitaisiin käyttää enemmän toiminnallisuutta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää kansainvälisessä In Form – hankkeessa sekä yläasteikäisen nuoren terveyden edistämisessä. Jatkossa aihetta voisi tutkia ylipainoisista nuorista muodostettujen vertailuryhmien avulla.