Sähköinen asiakasrekisteri : CASE: Vaajakosken hierontapalvelu
Mursula, Leevi (2010)
Mursula, Leevi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121418204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Vaajakosken hierontapalvelulle sähköinen asiakasrekisteri, joka korvaisi tähän asti käytössä olleet paperiset asiakastietolomakkeet ja helpottaisi tietojen hakemista sekä arkistointia. Sovelluksen tuli olla käyttöjärjestelmäriippumaton ja käytettävissä vain yhdellä työasemalla. Asiakasrekisteristä tehtiin www-selaimella käytettävä.
Tutkimusosioissa selvitettiin ensin lähdemateriaaliin perustuen, millainen on käytettävyydeltään mahdollisimman hyvä web-lomake ja miten HTML-lomakkeita tulisi rakentaa, jotta täyttäminen olisi sujuvaa. Tämän jälkeen selvitettiin miten kehitysprojekti tulee toteuttaa ja mitä tulee ottaa huomioon kehityksen eri vaiheissa (määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus, asennus ja ylläpito). Lopuksi toteutettiin asiakkaan vaatimusten mukainen asiakasrekisteri ja asennettiin se toimeksiantajan ympäristöön.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että web-pohjaiset lomakkeet on syytä miettiä tarkoin ja käyttää hyvän lomakkeen periaatteita hyödyksi. Kehitystutkimuksen tuloksena syntyi valmis asiakasrekisteri, joka täytti asiakkaan asettamat pakolliset vaatimukset, sekä sovelluksen kehityksen aikana syntynyt dokumentaatio. Resurssien vähyyden takia dokumentoinnissa ei menty kovin syvälliselle tasolle. Tärkeimpiä dokumentteja tai niiden osia lisättiin työn liitteisiin.
Aiheessa on potentiaalia jatkotutkimukselle ja –kehitykselle. Erittäin suuri potentiaali ja tarve voisi olla esimerkiksi ajanvaraustoiminnolle. Myös asiakkaan laskutukseen ja niiden rekisteröintiin liittyvät asiat saattaisivat kiinnostaa toimeksiantajaa tai vastaavia tahoja. Myös vaihtoehtoista toteutustapaa , kuten HTML5, voisi tutkia tulevaisuutta silmällä pitäen.
Tutkimusosioissa selvitettiin ensin lähdemateriaaliin perustuen, millainen on käytettävyydeltään mahdollisimman hyvä web-lomake ja miten HTML-lomakkeita tulisi rakentaa, jotta täyttäminen olisi sujuvaa. Tämän jälkeen selvitettiin miten kehitysprojekti tulee toteuttaa ja mitä tulee ottaa huomioon kehityksen eri vaiheissa (määrittely, suunnittelu, toteutus, testaus, asennus ja ylläpito). Lopuksi toteutettiin asiakkaan vaatimusten mukainen asiakasrekisteri ja asennettiin se toimeksiantajan ympäristöön.
Tutkimuksesta voitiin päätellä, että web-pohjaiset lomakkeet on syytä miettiä tarkoin ja käyttää hyvän lomakkeen periaatteita hyödyksi. Kehitystutkimuksen tuloksena syntyi valmis asiakasrekisteri, joka täytti asiakkaan asettamat pakolliset vaatimukset, sekä sovelluksen kehityksen aikana syntynyt dokumentaatio. Resurssien vähyyden takia dokumentoinnissa ei menty kovin syvälliselle tasolle. Tärkeimpiä dokumentteja tai niiden osia lisättiin työn liitteisiin.
Aiheessa on potentiaalia jatkotutkimukselle ja –kehitykselle. Erittäin suuri potentiaali ja tarve voisi olla esimerkiksi ajanvaraustoiminnolle. Myös asiakkaan laskutukseen ja niiden rekisteröintiin liittyvät asiat saattaisivat kiinnostaa toimeksiantajaa tai vastaavia tahoja. Myös vaihtoehtoista toteutustapaa , kuten HTML5, voisi tutkia tulevaisuutta silmällä pitäen.