Second Life opetus- ja oppimisympäristönä : Pedagogisen kahvilan rakentaminen
Matikainen, Marko (2010)
Matikainen, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvailla sitä, miten tässä kirjoitetun ohjeen avulla Second Life -käyttäjä pystyy luomaan samanlaisen virtuaalisen pedagogisen kahvilan, joka on rakennettu EduFinland- saarelle. Kahvila sijaitsee Tampereen ammattikorkeakoulun rakennuksessa, sen ensimmäisessä kerroksessa. Kahvila on rakennettu Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun toimesta palvelemaan erityisesti opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelua ja erilaisia neuvotteluja sekä mahdollistamaan kansainvälisenkin yhteydenpidon.
Ohjeet on laadittu siten, että ohjeen käyttäjältä ei vaadita minkäänlaisia esitietoja asiasta. Asiat on selitetty mahdollisimman tarkasti. Esimerkeissä ei kuitenkaan esitellä samoja asioita kaikissa kohdin yhtä yksityiskohtaisesti kuin asian esiin noustessa ensimmäisen kerran tekstissä.
Tuotetussa ohjeessa kerrotaan alusta alkaen, miten tarvittavat ohjelmat hankitaan ja miten oma Avatar - hahmo luodaan. Rakentaminen Second Life -maailmassa ja rakentaminen 3D-mallinnusohjelmaa apuna käyttäen sekä skriptien tekeminen on selitetty hyvin yksityiskohtaisesti.
Ohje on rajattu niihin asioihin ja rakennuksen elementteihin tai kuten Second Lifessa ilmaistaan, primitiiveihin, joita löytyy Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun virtuaalisesta kahvilasta.
Ohjeet on laadittu siten, että ohjeen käyttäjältä ei vaadita minkäänlaisia esitietoja asiasta. Asiat on selitetty mahdollisimman tarkasti. Esimerkeissä ei kuitenkaan esitellä samoja asioita kaikissa kohdin yhtä yksityiskohtaisesti kuin asian esiin noustessa ensimmäisen kerran tekstissä.
Tuotetussa ohjeessa kerrotaan alusta alkaen, miten tarvittavat ohjelmat hankitaan ja miten oma Avatar - hahmo luodaan. Rakentaminen Second Life -maailmassa ja rakentaminen 3D-mallinnusohjelmaa apuna käyttäen sekä skriptien tekeminen on selitetty hyvin yksityiskohtaisesti.
Ohje on rajattu niihin asioihin ja rakennuksen elementteihin tai kuten Second Lifessa ilmaistaan, primitiiveihin, joita löytyy Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun virtuaalisesta kahvilasta.