Punatulkun ja pöllön puuhapäivät : Lastentapahtuman vetovoima
Makkonen, Henna; Honkanen, Liisi (2010)
Makkonen, Henna
Honkanen, Liisi
2010
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksianto on saatu Mikkelin ammattikorkeakoulun kulttuurin ja nuorisotyön kampuksen lehtorilta Eeva Kuoppalalta. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Punatulkun ja pöllön puuhapäivät –lastentapahtuman vetovoimaa ja tapahtuman onnistumista kokonaisuudessaan. Asiaa on tarkasteltu sekä suomalaisten että venäläisten asiakkaiden näkökulmasta.
Tammikuussa 2010 Mikkelin ammattikorkeakoulu ja osa Mikkelin matkailu- ja kulttuuritoimijoista järjestivät ensimmäistä kertaa Mikkeli meets Russia -hankkeen, jonka yksi osa oli Punatulkun ja pöllön puuhapäivät –lastentapahtuma. Tapahtuman tarkoituksena oli järjestää mikkeliläisille ja Mikkelin alueella vieraileville venäläisille lapsiperheille yhteistä koko perheen tekemistä. Koska tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan, haluttiin jatkuvuuden kannalta tutkia tapahtuman vetovoimatekijöitä ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutimme lastentapahtuman aikana kyselyn, jonka avulla keräsimme tapahtumassa vierailevilta palautetta. Lisäksi toteutimme havainnointia. Kyselyn tulosten tilastolliseen analysoimiseen on käytetty SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Punatulkun ja pöllön puuhapäivät oli kävijöidensä mielestä onnistunut, ainoastaan tapahtuman markkinointi todettiin liian vähäiseksi. Tapahtuman parhaimmiksi vetovoimatekijöiksi nousivat tapahtuman ohjelmasisältö, kaksikielisyys ja ajankohta.
Punatulkun ja pöllön puuhapäiviä ei järjestetä vuonna 2011 ainakaan samassa muodossa, joten tuloksemme ja kehittämisehdotuksemme jäävät koskemaan vain vuoden 2010 tapahtumaa. Tutkimuksen avulla voidaan kuitenkin saada yleistä tietoa siitä, millaiset asiat houkuttelevat lapsiperheitä osallistumaan lastentapahtumiin ja mihin vetovoimatekijöihin järjestäjän kannattaa panostaa.
Tammikuussa 2010 Mikkelin ammattikorkeakoulu ja osa Mikkelin matkailu- ja kulttuuritoimijoista järjestivät ensimmäistä kertaa Mikkeli meets Russia -hankkeen, jonka yksi osa oli Punatulkun ja pöllön puuhapäivät –lastentapahtuma. Tapahtuman tarkoituksena oli järjestää mikkeliläisille ja Mikkelin alueella vieraileville venäläisille lapsiperheille yhteistä koko perheen tekemistä. Koska tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan, haluttiin jatkuvuuden kannalta tutkia tapahtuman vetovoimatekijöitä ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Toteutimme lastentapahtuman aikana kyselyn, jonka avulla keräsimme tapahtumassa vierailevilta palautetta. Lisäksi toteutimme havainnointia. Kyselyn tulosten tilastolliseen analysoimiseen on käytetty SPSS-ohjelmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Punatulkun ja pöllön puuhapäivät oli kävijöidensä mielestä onnistunut, ainoastaan tapahtuman markkinointi todettiin liian vähäiseksi. Tapahtuman parhaimmiksi vetovoimatekijöiksi nousivat tapahtuman ohjelmasisältö, kaksikielisyys ja ajankohta.
Punatulkun ja pöllön puuhapäiviä ei järjestetä vuonna 2011 ainakaan samassa muodossa, joten tuloksemme ja kehittämisehdotuksemme jäävät koskemaan vain vuoden 2010 tapahtumaa. Tutkimuksen avulla voidaan kuitenkin saada yleistä tietoa siitä, millaiset asiat houkuttelevat lapsiperheitä osallistumaan lastentapahtumiin ja mihin vetovoimatekijöihin järjestäjän kannattaa panostaa.