Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensisijaisesti elokuvaa : fiktiivisiä elementtejä uuden dokumentaarisen elokuvan kerronnallisina keinoina

Lehtola, Veera (2010)

 
Avaa tiedosto
Veera_Lehtola.pdf (949.2Kt)
Lataukset: 


Lehtola, Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718617
Tiivistelmä
Tutkin kirjallisessa lopputyössäni uuden kotimaisen dokumenttielokuvan kuvakerrontaa, erityisesti sen fiktiivisiä elementtejä. Olen kiinnostunut kokeellisesta ja dokumentaarisesta elokuvasta. Kiinnostukseni myötä olen löytänyt kiinnostavia free cinemaa tai vapaata elokuvaa ja dokumentaarisen elokuvan vapauksia käsitteleviä keskusteluja. Olen opinnoissani ohjannut sekä fiktioita että dokumentaarisia elokuvia ja kiinnostus näiden elokuvan lajien väliseen rajankäyntiin on kasvanut minussa läpi opiskeluaikani.
Lyhyesti sanottuna dokumentaarisen ja fiktiivisen elokuvan rajankäynnissä on kysymys elokuvan taiteellisista vapauksista. Olen siis kiinnostunut elokuvasta, joka toimii ensisijaisesti elokuvana ja pyrkii irti muista selkeistä itse elokuvien ulkopuolisista määritelmistä. Totuusarvon kysymys, erityisesti dokumentaarisen elokuvan arvo dokumenttina, todella tapahtuneen asian todisteena, on työlleni keskeinen vain siinä määrin miten uusi dokumentaarinen elokuva raivaa itselleen tilaa suhteessa totuusarvon perinteeseen. Dokumentaarisen elokuvan vahvuus on kuitenkin juuri erityinen suhde todellisuuteen, jokin erottaa sen fiktiosta.
Keskityin tutkimaan ohjaajien erilaisia tapoja kuvittaa ja sepittää. Kirjallinen opinnäytteeni käsittää kattauksen uuden Suomalaisen dokumentaarisen elokuvan kohtausanalyysejä. Analyyseissani tutkin sitä miten eri ohjaajat ovat ratkaisseet kuvittamiskysymyksiä luovalla, uudella tai fiktiivisyyden rajoja koettelevalla tavalla. Uusista kotimaisista elokuvista käsittelen mm. Lumikkoa (ohj. Miia Tervo), Kansakunnan olohuonetta (ohj. Jukka Kärkkäinen), Göringin Sauvaa (ohj. Pia Andell) ja Leikkipuistoa (ohj. Susanna Helke). Pyrin esittämään, että ohjaajat käyttävät hyvinkin monenlaista tarinallistamista, vieraannuttamista ja eri ohjausmetodeja tuottaakseen elokuvallista ajattelua. Tämä ajattelu ei ole todellisuuden heijastetta, vaan uutta elokuvallista todellisuutta. Kohtauskattaukseni on melko suppea, mutta koin tehneeni joitain onnistuneita valintoja ja avaamaan niiden kautta asetelmallisuuteen ja elokuvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Valitsemalla parin viime vuoden sisällä valmistunutta palkittua kotimaista dokumenttielokuvaa pyrin alleviivaamaan tuolla saralla tapahtuvaa kiinnostavaa taiteellista liikehdintää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste