Kilpailutilanteen analysointi : Case: K-citymarket Jouppi, Seinäjoki
Lääkkölä, Päivi (2010)
Lääkkölä, Päivi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618407
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimia Seinäjoen K-citymarketin tulee suorittaa, jotta se pystyisi säilyttämään asemansa alueen johtavana päivittäistavarakauppana toimintaympäristönsä muuttuneessa kilpailutilanteessa. Opinnäytetyössä haluttiin myös saada selville, kuinka K-citymarket voisi lujittaa ja kehittää kilpailullista asemaansa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Suomen vähittäiskaupan rakennetta. Tässä osassa perehdyttiin kaupan merkitykseen osana toimivaa yhteiskuntaa ja siihen millaiset ovat kaupan liiketoiminnan lähtökohdat sekä syvennyttiin vähittäis-kaupan eri muotoihin. Kilpailija- ja toimintaympäristön analyyseihin keskityttiin toisessa teorialuvussa. Luvun lopussa käsiteltiin asiakasanalyysia.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkittiin kvalitatiivisten ryhmähaastattelujen avulla kuluttajien mielipiteitä K-citymarketista, Joupin muuttuneesta kilpailutilanteesta ja K-citymarketin mahdollisista kehityksen kohteista. Näin saatiin selville millainen kuluttajien suhtautuminen on K-citymarketiin, miten kuluttajat ovat ottaneet vastaan K-citymarketin toimintaympäristössä olevat uudet kilpailijat ja mitä K-citymarketin tulisi kehittää toimintaansa, jotta se vastaisi paremmin kuluttajien vaatimuksiin ja lujittaisi kilpailullista asemaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin Suomen vähittäiskaupan rakennetta. Tässä osassa perehdyttiin kaupan merkitykseen osana toimivaa yhteiskuntaa ja siihen millaiset ovat kaupan liiketoiminnan lähtökohdat sekä syvennyttiin vähittäis-kaupan eri muotoihin. Kilpailija- ja toimintaympäristön analyyseihin keskityttiin toisessa teorialuvussa. Luvun lopussa käsiteltiin asiakasanalyysia.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tutkittiin kvalitatiivisten ryhmähaastattelujen avulla kuluttajien mielipiteitä K-citymarketista, Joupin muuttuneesta kilpailutilanteesta ja K-citymarketin mahdollisista kehityksen kohteista. Näin saatiin selville millainen kuluttajien suhtautuminen on K-citymarketiin, miten kuluttajat ovat ottaneet vastaan K-citymarketin toimintaympäristössä olevat uudet kilpailijat ja mitä K-citymarketin tulisi kehittää toimintaansa, jotta se vastaisi paremmin kuluttajien vaatimuksiin ja lujittaisi kilpailullista asemaa.