Barns psykosociala hälsa i skolmiljö
Nysand, Maria; Hannus, Martina; Jaakkola, Riina (2010)
Nysand, Maria
Hannus, Martina
Jaakkola, Riina
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121117889
Tiivistelmä
Vårt examensarbete ingår i ett delprojekt i KLUCK2 och syftar till att undersöka skolan som fysisk och psykosocial miljö. Ämnesområdet för examensarbetet är barns psyko-sociala hälsa i relation till mobbning, stress och trivsel i skolmiljö. Syftet med vår studie är att undersöka vad som uppmärksammas i ny forskning kring barns psykosociala hälsa och vilka faktorer som framkallar psykosocial ohälsa eller hälsa hos barn i skolan.
Detta examensarbete genomförs som en litteraturstudie. Undersökningens material består av 15 vetenskapliga artiklar som har både nordiskt och internationellt ursprung. Fokuset har varit på empiriska nordiska forskningar som berör barn i åldern 7-12 år. Samtliga artiklar har analyserats med deduktiv metod. Alla artiklar är empiriska och har blivit publicerade från år 2000 och framåt.
Resultaten visar att mobbning ger upphov till psykisk ohälsa både hos flickor och hos pojkar samt hos de barn som mobbar. För mycket skolarbete, att komma för sent till skolan och att bli utsatt för antastning i skolan är stressfaktorer som har samband med aggression, nedstämdhet och nervositet hos skolbarn. Elevers känsla av samhörighet i skolan är könsspecifik, men den är även beroende av föräldrarnas involvering och den sociala kompetensen.
Alla som jobbar med barn har nytta av att känna till hur mobbning, stress och trivsel i skolan påverkar barns psykosociala hälsa. Detta är viktigt för att kunna förebygga ohälsa och tidigt ingripa vid problemsituationer. Our study is part of the KLUCK 2 project, investigating school as a physical and psycho-social environment. The subject is children’s psycho-social health in relation to bullying, stress and well-being in the school environment. The aim of this study is to evaluate new research into children’s psycho-social health, and factors causing psycho-social ill-health or promoting health in schoolchildren.
The study is based on research; 15 scientific articles of both Nordic and international origin. The focus is to evaluate the findings concerning children aged 7-12 in the Nordic countries. All the articles are analyzed with the deductive method. The articles are all empirical studies, published in the 2000s.
The research shows that bullying causes psychological ill-health both in girls and boys who are bullied and in children who bully. Too much schoolwork, being late for school and being exposed to bullying at school are all factors causing stress, aggression, depression and anxiety in schoolchildren. How children feel about school is gender-specific, but this also depends on the parents' involvement and the children's social skills.
Everyone who works with children benefits from knowing about how bullying, stress and well-being in school affect children’s psycho-social health. This is important because the prevention of ill-health and an early intervention in problem situations are crucial.
Detta examensarbete genomförs som en litteraturstudie. Undersökningens material består av 15 vetenskapliga artiklar som har både nordiskt och internationellt ursprung. Fokuset har varit på empiriska nordiska forskningar som berör barn i åldern 7-12 år. Samtliga artiklar har analyserats med deduktiv metod. Alla artiklar är empiriska och har blivit publicerade från år 2000 och framåt.
Resultaten visar att mobbning ger upphov till psykisk ohälsa både hos flickor och hos pojkar samt hos de barn som mobbar. För mycket skolarbete, att komma för sent till skolan och att bli utsatt för antastning i skolan är stressfaktorer som har samband med aggression, nedstämdhet och nervositet hos skolbarn. Elevers känsla av samhörighet i skolan är könsspecifik, men den är även beroende av föräldrarnas involvering och den sociala kompetensen.
Alla som jobbar med barn har nytta av att känna till hur mobbning, stress och trivsel i skolan påverkar barns psykosociala hälsa. Detta är viktigt för att kunna förebygga ohälsa och tidigt ingripa vid problemsituationer.
The study is based on research; 15 scientific articles of both Nordic and international origin. The focus is to evaluate the findings concerning children aged 7-12 in the Nordic countries. All the articles are analyzed with the deductive method. The articles are all empirical studies, published in the 2000s.
The research shows that bullying causes psychological ill-health both in girls and boys who are bullied and in children who bully. Too much schoolwork, being late for school and being exposed to bullying at school are all factors causing stress, aggression, depression and anxiety in schoolchildren. How children feel about school is gender-specific, but this also depends on the parents' involvement and the children's social skills.
Everyone who works with children benefits from knowing about how bullying, stress and well-being in school affect children’s psycho-social health. This is important because the prevention of ill-health and an early intervention in problem situations are crucial.