Lääkehoidon täydennyskoulutus : vanhusten asumispalveluyksikön osaston hoitajille
Siikakoski, Mia; Sinkkonen, Sonja; Tähkäpää, Susanna (2019)
Siikakoski, Mia
Sinkkonen, Sonja
Tähkäpää, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092319197
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on raportti täydennyskoulutuksesta. Koulutus järjestettiin Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asumispalveluyksikön hoitohenkilökunnalle. Lisäksi raporttiin kerättiin tietoa siitä, mitä sisältyy turvallisen lääkehoidon osaamiseen. Täydennyskoulutuksessa käsiteltiin yleisimpiä yksikössä käytössä olevia riskilääkkeitä, eri lääkemuotojen antotapoja sekä annettiin opetusta injektioiden antamisesta ihon alle ja lihakseen.
Osaamisen pohja saadaan ammatillisessa koulutuksessa, sitä ylläpidetään kuitenkin työelämässä sekä täydennyskoulutuksissa. Osaamisen varmistaminen kuuluu työnantajalle ja arviointi suoritetaan erilaisin testein ja näytöin. Osaamisen lisäksi vaaditaan kuitenkin myös kommunikointitaitoja, turvallisia toimintatapoja sekä lääkehoidon prosessin suojauksia.
Terveydenhuollon henkilöstöllä on lakisääteinen velvollisuus sekä oikeus ylläpitää ammattitaitoaan. Työnantajat ovat velvoitettuja järjestämään täydennyskoulutusta työntekijöilleen STM:n asetuksen mukaisesti.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää lääkehoidon täydennyskoulutus Turun kaupungin asumispalveluyksikön hoitohenkilökunnalle. Webropol-kyselyn avulla kartoitettiin henkilöstön lääkehoidon osaamista ja tarpeita sekä sen perusteella valittiin täydennyskoulutuksen aiheet. Täydennyskoulutuksen tavoitteena oli syventää ja vahvistaa hoitohenkilökunnan lääkehoidon osaamista ja varmistaa potilasturvallisuuden toteutuminen asukkaan lääkehoitoa toteuttaessa. Tarve koulutukselle tuli toimeksiantajalta. Tutkimusten mukaan varsinkin lähihoitajien lääkehoidon osaaminen on parhaimmillaankin tyydyttävää ja hyvin toteutettu täydennyskoulutus parantaa osaamista. Täten opinnäytetyö oli tarpeellinen.
Koulutusmateriaali luovutettiin toimeksiantajalle. Täydennyskoulutuksen jälkeen kerätty palaute osoitti koulutuksen hyödylliseksi ja tarpeita vastaavaksi. Kyselyn perusteella varsinkin injektioiden antaminen koettiin täydennyskoulutuksen jälkeen helpompana. This functional bachelor’s thesis is a report of continuing professional education. Continuing professional education was arranged for nursing personnel of assisted living residence for elderly people in Turku under department of wellness. In addition, information was gathered regarding knowledge of safe administration of medication in the report. Continuing professional education included information of medicines of high risk used in residence, different methods of administration of different forms of medicines and teaching of injections subcutaneously and intramuscularly.
Basics of the skills are gained in occupational education, but they are maintained with working and with continuing professional education. Ensuring the skills of personnel is due to the employer and is performed with varieties of tests and demonstrations. In addition of pharmacotherapy skills, it is required to have communicational skills, safe procedures and protection methods in medication process.
Personnel of health care is obligated and justified by law to maintain their professionalism. Employers are obligated to arrange continuing professional education for their employees regarding the act of ministry of social and health.
The purpose of functional bachelor’s thesis was to arrange continuing professional education for personnel of assisted living residence. Personnel’s pharmacotherapy skills and needs were mapped with a Webropol-questionnaire and based on that the themes for continuing professional education were selected. The goal of continuing professional education was to deepen and strengthen nursing personnel’s pharmacotherapy skills and to ensure patient safety while administrating medication of resident. Need for education came from the client. According to studies the pharmacotherapy skills of especially practical nurses are satisfactory at the best and continuing professional education improves skills. Thus, bachelor’s thesis was required.
Material of education was handed over to the client. Collected feedback after the continuing professional education indicated the education as useful and corresponding the needs. Based on questionnaire especially administrating injections felt to be easier.
Osaamisen pohja saadaan ammatillisessa koulutuksessa, sitä ylläpidetään kuitenkin työelämässä sekä täydennyskoulutuksissa. Osaamisen varmistaminen kuuluu työnantajalle ja arviointi suoritetaan erilaisin testein ja näytöin. Osaamisen lisäksi vaaditaan kuitenkin myös kommunikointitaitoja, turvallisia toimintatapoja sekä lääkehoidon prosessin suojauksia.
Terveydenhuollon henkilöstöllä on lakisääteinen velvollisuus sekä oikeus ylläpitää ammattitaitoaan. Työnantajat ovat velvoitettuja järjestämään täydennyskoulutusta työntekijöilleen STM:n asetuksen mukaisesti.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää lääkehoidon täydennyskoulutus Turun kaupungin asumispalveluyksikön hoitohenkilökunnalle. Webropol-kyselyn avulla kartoitettiin henkilöstön lääkehoidon osaamista ja tarpeita sekä sen perusteella valittiin täydennyskoulutuksen aiheet. Täydennyskoulutuksen tavoitteena oli syventää ja vahvistaa hoitohenkilökunnan lääkehoidon osaamista ja varmistaa potilasturvallisuuden toteutuminen asukkaan lääkehoitoa toteuttaessa. Tarve koulutukselle tuli toimeksiantajalta. Tutkimusten mukaan varsinkin lähihoitajien lääkehoidon osaaminen on parhaimmillaankin tyydyttävää ja hyvin toteutettu täydennyskoulutus parantaa osaamista. Täten opinnäytetyö oli tarpeellinen.
Koulutusmateriaali luovutettiin toimeksiantajalle. Täydennyskoulutuksen jälkeen kerätty palaute osoitti koulutuksen hyödylliseksi ja tarpeita vastaavaksi. Kyselyn perusteella varsinkin injektioiden antaminen koettiin täydennyskoulutuksen jälkeen helpompana.
Basics of the skills are gained in occupational education, but they are maintained with working and with continuing professional education. Ensuring the skills of personnel is due to the employer and is performed with varieties of tests and demonstrations. In addition of pharmacotherapy skills, it is required to have communicational skills, safe procedures and protection methods in medication process.
Personnel of health care is obligated and justified by law to maintain their professionalism. Employers are obligated to arrange continuing professional education for their employees regarding the act of ministry of social and health.
The purpose of functional bachelor’s thesis was to arrange continuing professional education for personnel of assisted living residence. Personnel’s pharmacotherapy skills and needs were mapped with a Webropol-questionnaire and based on that the themes for continuing professional education were selected. The goal of continuing professional education was to deepen and strengthen nursing personnel’s pharmacotherapy skills and to ensure patient safety while administrating medication of resident. Need for education came from the client. According to studies the pharmacotherapy skills of especially practical nurses are satisfactory at the best and continuing professional education improves skills. Thus, bachelor’s thesis was required.
Material of education was handed over to the client. Collected feedback after the continuing professional education indicated the education as useful and corresponding the needs. Based on questionnaire especially administrating injections felt to be easier.