Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LEIKKAUKSEEN KOTOA : Leiko - potilaiden tyytyväisyyskysely Keski-Suomen keskussairaalassa

Kauppinen, Anna; Räsänen, Laura (2010)

 
Avaa tiedosto
lopullinen tyo.pdf (833.3Kt)
Lataukset: 


Kauppinen, Anna
Räsänen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618439
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Opinnäytetyönä toteutettiin LEIKO – yksikön kautta tulevien potilaiden tyytyväisyyskysely Keski-Suomen keskussairaalassa. LEIKO on lyhenne sanoista leikkaukseen kotoa ja se tarkoittaa, että leikkaukseen tuleva potilas tulee vasta leikkauspäivän aamuna sairaalaan.

LEIKO – toiminta on saanut alkunsa Hyvinkään sairaalassa vuonna 2000 ja se on levinnyt ympäri Suomea moniin eri sairaaloihin. Keski-Suomen keskussairaalassa LEIKO – toiminta alkoi kokeiluna vuonna 2007. Siitä asti toimintaa on kehitetty ja tällä hetkellä vain korva-, nenä- ja kurkkutaudit ovat LEIKO – toiminnan ulkopuolella.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kotoa leikkaukseen tulevien potilaiden tyytyväisyyttä LEIKO -toimintaan, LEIKO -yksikön fyysisiin tiloihin ja potilaiden saamaan leikkausta edeltävään ohjaukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että saatujen tulosten perusteella voidaan toimintaa kehittää entistä toimivammaksi ja potilaslähtöisemmäksi.

Kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2010. Kyselylomakkeita jaettiin 100 kappaletta ja vastausprosentti oli 66. Opinnäytetyössä käsiteltiin yhteensä 62 vastausta. Tutkimusaineisto analysoitiin Microsoft Office Excel 2007 – ohjelmalla ja avoimista kysymyksistä luotiin sisällön analyysi.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa potilaista tulee sairaalaan mieluummin vasta leikkauspäivänä. Kutsukirjeeseen potilaat olivat melko tyytyväisiä. Eniten kritiikkiä saivat odotustilat, jota toivottiin rauhallisemmaksi ja yksityisemmäksi. Hoitajan puhelinsoitolta toivottiin tarkempaa tietoa leikkauksesta ja leikkauspäivän kulusta. Lisäksi toivottiin tarkempaa ohjausta koskien esimerkiksi kipulääkitystä, apuvälineitä, vierailuaikoja ja leikkauspäivän kulkua. Kokonaisarvosanaksi LEIKO - toiminnalle annettiin 7,8 asteikolla 4-10.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste