Elokuva toimintaterapian menetelmänä : Kokemuksia elokuvan terapeuttisen katselun mahdollisuuksista nuorten itsetunnon tukemisessa ja tunteiden käsittelyssä
Juka, Johanna; Pietikäinen, Laura (2010)
Juka, Johanna
Pietikäinen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksia elokuvan terapeuttisesta katselusta toimintaterapiaryhmän menetelmänä. Ryhmän tavoitteena oli tukea koulukiusattujen nuorten itsetuntoa ja tunteiden käsittelyä elokuvan terapeuttisen katselun avulla. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Jyväskylän kaupungin sosiaali- ja perhepalveluiden koulukuraattoreiden ja psykologien, videofirma Makuunin sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun oppimiskeskus HYVIpisteen kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka viitekehyksenä oli Colen (2005) ryhmätyönmalli. Aineisto kerättiin toimintaterapeuttisesta elokuvaryhmästä, joka kokoontui kuusi kertaa kevään 2010 aikana. Elokuvaryhmään osallistui kaksi yläkouluikäistä nuorta. Jokaisella ryhmäkerralla katsottiin elokuva tai jakso tv-sarjasta, jota katsottiin sekä analysoitiin eri menetelmin ja katselutekniikoita hyödyntäen. Tutkimusaineisto koostuu opinnäytetyöntekijöiden havainnointimuistiinpanoista, ryhmäläisten alku- ja loppukyselyistä ja vanhemmille sekä koulukuraattorille lähetetyistä palautekyselyistä.
Tutkimustulokset antavat viitettä, että elokuvan terapeuttisella katselulla oli positiivinen vaikutus ryhmään osallistuneiden nuorten itsetuntoon ja tunteiden käsittelyyn. Lyhyen tutkimusjakson ja pienen tutkimusryhmän vuoksi, ei kuitenkaan voida varmaksi sanoa, että positiiviset muutokset johtuivat juuri elokuvaryhmän vaikutuksesta. Tutkimustulosten mukaan elokuvan terapeuttinen käyttö tukee tunteiden käsittelyä sekä niiden tunnistamista. Elokuvan terapeuttinen käyttö vaatii oikeanlaisen ympäristön, tuntemusta katselu- ja analysointimenetelmistä sekä asiakkaan yksilöllisyyden huomioonottamista.
Elokuvaryhmästä saatujen kokemusten perusteella elokuvan terapeuttinen käyttö soveltuu toimintaterapian menetelmäksi sen asiakaslähtöisyyden ja sovellettavuuden vuoksi. Sitä voidaan käyttää niin yksilö- kuin ryhmäterapiassa eri-ikäisten asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka viitekehyksenä oli Colen (2005) ryhmätyönmalli. Aineisto kerättiin toimintaterapeuttisesta elokuvaryhmästä, joka kokoontui kuusi kertaa kevään 2010 aikana. Elokuvaryhmään osallistui kaksi yläkouluikäistä nuorta. Jokaisella ryhmäkerralla katsottiin elokuva tai jakso tv-sarjasta, jota katsottiin sekä analysoitiin eri menetelmin ja katselutekniikoita hyödyntäen. Tutkimusaineisto koostuu opinnäytetyöntekijöiden havainnointimuistiinpanoista, ryhmäläisten alku- ja loppukyselyistä ja vanhemmille sekä koulukuraattorille lähetetyistä palautekyselyistä.
Tutkimustulokset antavat viitettä, että elokuvan terapeuttisella katselulla oli positiivinen vaikutus ryhmään osallistuneiden nuorten itsetuntoon ja tunteiden käsittelyyn. Lyhyen tutkimusjakson ja pienen tutkimusryhmän vuoksi, ei kuitenkaan voida varmaksi sanoa, että positiiviset muutokset johtuivat juuri elokuvaryhmän vaikutuksesta. Tutkimustulosten mukaan elokuvan terapeuttinen käyttö tukee tunteiden käsittelyä sekä niiden tunnistamista. Elokuvan terapeuttinen käyttö vaatii oikeanlaisen ympäristön, tuntemusta katselu- ja analysointimenetelmistä sekä asiakkaan yksilöllisyyden huomioonottamista.
Elokuvaryhmästä saatujen kokemusten perusteella elokuvan terapeuttinen käyttö soveltuu toimintaterapian menetelmäksi sen asiakaslähtöisyyden ja sovellettavuuden vuoksi. Sitä voidaan käyttää niin yksilö- kuin ryhmäterapiassa eri-ikäisten asiakkaiden kanssa.