LAPSEN HENKILÖKOHTAINEN VARHAISKASVATUSLOMAKE : Kasvatuskeskustelulomakkeen kehittäminen päiväkodissa
Niekka, Sinikka (2010)
Niekka, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018722
Tiivistelmä
Lapsen henkilökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteena on lapsen yksilöllisyyden ja vanhempien näkemysten huomioon ottaminen. Yksi väline lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa on lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma-lomake (vasu-lomake), joka on apuna päiväkodin henkilökunnan ja lapsen vanhempien kanssa käytävissä varhaiskasvatus keskusteluissa.
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää uudet vasu-lomakkeet päiväkotiin. Tavoitteena oli saada aikaan lomakkeet, joissa lasten vanhempien osallisuus näkyisi entistä selkeämmin. Kehittämistyön haasteena oli myös vasu-lomakkeiden sisällön tarkka pohtiminen.
Kehittämisen kohteena olevan vasu-lomakkeen viiteteoria pohjautui ekologiseen kasvatusteoriaan ja kontekstuaalisen kasvun teoriaan. Teoriaosassa tarkasteltiin myös, kuinka päivähoitoon suunnattu informaatio-ohjaus ja normi-ohjaus ovat omalta osaltaan olleet vaikuttamassa perheiden kanssa käytäviin kasvatuskeskusteluihin ja niissä käytössä oleviin kasvatuskeskustelulomakkeisiin.
Kehittämistehtävän avuksi laadittiin lasten vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle kyselylomakkeet, joiden tarkoitus oli kartoittaa vanhempien ja henkilökunnan näkemyksiä vasu-lomakkeen sisällöstä.
Kyselyn tulosten mukaan lasten vanhemmille tärkeintä on saada tietää lapsen arkipäivän toiminnasta, leikistä ja käyttäytymisestä yksilönä ja ryhmässä. Henkilökunnan vastaukset noudattivat samaa linjaa kuin lasten vanhempienkin. Päiväkodin henkilökunta toivoi vanhempien kertomaa lapsesta, hänen arkipäivästään kotona ja lapsen luonteesta. Myös perushoitoon liittyvät yksityiskohdat lapsesta tuntuivat olevan tärkeitä päiväkodin henkilökunnalle.
Uusien vasu-lomakkeiden kehittämisessä haasteeksi nousi lomakkeessa olevien kysymysten sisällön tarkka pohtiminen. Vaikka kehittämistyön kohteena oli vasu-lomakkeen kehittäminen, niin tutkimuksen edetessä itse varhaiskasvatuskeskustelu ja siihen liittyvä vanhempien kohtaaminen ja vuorovaikutus vaatii kehittämistä ja pohdintaa.
Haastavaa on myös, kuinka yksittäisen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta saatu tieto siirtyy
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää uudet vasu-lomakkeet päiväkotiin. Tavoitteena oli saada aikaan lomakkeet, joissa lasten vanhempien osallisuus näkyisi entistä selkeämmin. Kehittämistyön haasteena oli myös vasu-lomakkeiden sisällön tarkka pohtiminen.
Kehittämisen kohteena olevan vasu-lomakkeen viiteteoria pohjautui ekologiseen kasvatusteoriaan ja kontekstuaalisen kasvun teoriaan. Teoriaosassa tarkasteltiin myös, kuinka päivähoitoon suunnattu informaatio-ohjaus ja normi-ohjaus ovat omalta osaltaan olleet vaikuttamassa perheiden kanssa käytäviin kasvatuskeskusteluihin ja niissä käytössä oleviin kasvatuskeskustelulomakkeisiin.
Kehittämistehtävän avuksi laadittiin lasten vanhemmille ja päiväkodin henkilökunnalle kyselylomakkeet, joiden tarkoitus oli kartoittaa vanhempien ja henkilökunnan näkemyksiä vasu-lomakkeen sisällöstä.
Kyselyn tulosten mukaan lasten vanhemmille tärkeintä on saada tietää lapsen arkipäivän toiminnasta, leikistä ja käyttäytymisestä yksilönä ja ryhmässä. Henkilökunnan vastaukset noudattivat samaa linjaa kuin lasten vanhempienkin. Päiväkodin henkilökunta toivoi vanhempien kertomaa lapsesta, hänen arkipäivästään kotona ja lapsen luonteesta. Myös perushoitoon liittyvät yksityiskohdat lapsesta tuntuivat olevan tärkeitä päiväkodin henkilökunnalle.
Uusien vasu-lomakkeiden kehittämisessä haasteeksi nousi lomakkeessa olevien kysymysten sisällön tarkka pohtiminen. Vaikka kehittämistyön kohteena oli vasu-lomakkeen kehittäminen, niin tutkimuksen edetessä itse varhaiskasvatuskeskustelu ja siihen liittyvä vanhempien kohtaaminen ja vuorovaikutus vaatii kehittämistä ja pohdintaa.
Haastavaa on myös, kuinka yksittäisen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta saatu tieto siirtyy