3D-mallintaminen virtuaalistudiotekniikalla : Päämajapatsaan mallintaminen
Kettula, Timo; Rantanen, Kimmo (2010)
Kettula, Timo
Rantanen, Kimmo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718629
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää pienen ja keskisuuren mallin mallinnus virtuaalistudiotekniikalla niin, että käytössä on vain digitaalikamera, kuvankäsittelyohjelma sekä 3D-mallinnusohjelma. Selvityksessä käy-timme apuna teoriaa perehtymällä eri mallinnustekniikoihin sekä käyttämällä omia kokemuksia ja visioi-ta. Tulevaisuudennäkymiä katsoen oli tarkoitus testata kuinka tarkaksi malli voidaan mallintaa virtuaali-studiotekniikalla. Tutkimme myös minkälaiseen mallintamiseen tekniikka soveltuu. Käytännön työssä käytimme kuvien ottamiseen digitaalijärjestelmäkameraa. Kuvien muokkauksen mallintamiseen sopivaksi teimme Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmalla. Mallinnusohjelmana käytimme 3ds Max -ohjelmaa.
Tutkimus osoitti, että virtuaalistudiotekniikka on hyvä mallinnuskeino tehtäessä yksinkertaisia mallin-nuksia. Haastavammissa malleissa, kuten ihmishahmoa mallintaessa, tämä tekniikka ei osoittautunut riittävän tarkaksi. Lisäksi ihmishahmon mallinnuksessa tekniikka on todella työläs. Virtuaalistudiotek-niikan suurimpana heikkoutena totesimme ongelmat riittävän tarkkojen valokuvien ottamisessa. Varsin-kin ulkotiloissa olevan kohteen mallintamisessa kuviin tulee helposti vääristymiä kuvakulmista sekä valaistuksesta johtuen.
Tulevaisuudessa erilaiset 3D-laserskannerit tulevat todennäköisesti korvaamaan tämän tekniikan. 3D-skannereilla mallinnus tulee helpottamaan ja tekemään mallintamisesta huomattavasti nopeampaa. Tämä kuitenkin vaatii vielä skannerien kehittymistä ja niiden hintojen laskemista. Toistaiseksi mallintaminen tehdään suurimmaksi osaksi vielä manuaalisesti.
Tutkimus osoitti, että virtuaalistudiotekniikka on hyvä mallinnuskeino tehtäessä yksinkertaisia mallin-nuksia. Haastavammissa malleissa, kuten ihmishahmoa mallintaessa, tämä tekniikka ei osoittautunut riittävän tarkaksi. Lisäksi ihmishahmon mallinnuksessa tekniikka on todella työläs. Virtuaalistudiotek-niikan suurimpana heikkoutena totesimme ongelmat riittävän tarkkojen valokuvien ottamisessa. Varsin-kin ulkotiloissa olevan kohteen mallintamisessa kuviin tulee helposti vääristymiä kuvakulmista sekä valaistuksesta johtuen.
Tulevaisuudessa erilaiset 3D-laserskannerit tulevat todennäköisesti korvaamaan tämän tekniikan. 3D-skannereilla mallinnus tulee helpottamaan ja tekemään mallintamisesta huomattavasti nopeampaa. Tämä kuitenkin vaatii vielä skannerien kehittymistä ja niiden hintojen laskemista. Toistaiseksi mallintaminen tehdään suurimmaksi osaksi vielä manuaalisesti.