Tasa-arvokasvatus lastenkirjallisuuden avulla
Hakala, Taru; Harjula, Anniina (2019)
Hakala, Taru
Harjula, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419213
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka lastenkirjallisuutta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa, sekä tarjota päiväkodille ja varhaiskasvatushenkilöstölle esimerkkejä siitä, kuinka lastenkirjallisuutta voidaan käyttää osana tasa-arvokasvatusta. Opinnäytetyön tavoite oli edistää päiväkodin lasten suvaitsevaisuutta ja rikastuttaa päiväkodin tasa-arvokasvatusta lastenkirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttämällä avoimia haastatteluja lapsiryhmässä ja puolistrukturoitua haastattelua ryhmän henkilöstöä haastateltaessa. Aineisto kerättiin tamperelaisessa päiväkodissa. Päiväkodissa toteutettiin satuhetkiä, joista jokaisella mukana oli kirja, joka käsittelee tasa-arvoon liittyvää teemaa. Tutkimuskysymys oli: miten lastenkirjallisuutta voidaan käyttää tasa-arvokasvatuksessa?
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastenkirjallisuuden käyttö tasa-arvokasvastuksessa on hyvä ja toimiva keino tuoda esille tasa-arvon eri teemoja. Kirjallisuus on tehokas keino, sillä kuvakirjojen kuvat saavat lapsen mielenkiinnon heräämään ja kannustavat lapsia ihmettelemään ja kyselemään. Tutkimuksen mukaan lastenkirjallisuudesta kuvakirjat ovat ne, joita on laajasti ja kokonaisvaltaisesti nykyään aiheesta kuin aiheesta. Tutkimus osoitti, että uudet lastenkirjat käsittelevät koko ajan enemmän tasa-arvon teemoja.
Jatkossa tutkimusta voisi kehittää ja laajentaa. Tutkittaessa useampaa päiväkotia useammalta paikkakunnalta eri puolilta Suomea saataisiin kattavampi kuva siitä, kuinka tasa-arvokasvatusta tällä hetkellä järjestetään, ja samalla kasvatushenkilöstöä voisi ohjata käyttämään enemmän lastenkirjallisuutta apuna. Tutkimusta voisi kehittää myös keskittymällä enemmän lastenkirjallisuuteen, sen hyviin ja huonoihin puoliin sekä kehitykseen ja nykyaikaisuuteen. Vaihtoehtoisesti tutkimus voisi keskittyä tasa-arvokasvatukseen: kuinka sitä toteutetaan ja miten se vaikuttaa lasten kehitykseen ja positiiviseen minäkuvaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttämällä avoimia haastatteluja lapsiryhmässä ja puolistrukturoitua haastattelua ryhmän henkilöstöä haastateltaessa. Aineisto kerättiin tamperelaisessa päiväkodissa. Päiväkodissa toteutettiin satuhetkiä, joista jokaisella mukana oli kirja, joka käsittelee tasa-arvoon liittyvää teemaa. Tutkimuskysymys oli: miten lastenkirjallisuutta voidaan käyttää tasa-arvokasvatuksessa?
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastenkirjallisuuden käyttö tasa-arvokasvastuksessa on hyvä ja toimiva keino tuoda esille tasa-arvon eri teemoja. Kirjallisuus on tehokas keino, sillä kuvakirjojen kuvat saavat lapsen mielenkiinnon heräämään ja kannustavat lapsia ihmettelemään ja kyselemään. Tutkimuksen mukaan lastenkirjallisuudesta kuvakirjat ovat ne, joita on laajasti ja kokonaisvaltaisesti nykyään aiheesta kuin aiheesta. Tutkimus osoitti, että uudet lastenkirjat käsittelevät koko ajan enemmän tasa-arvon teemoja.
Jatkossa tutkimusta voisi kehittää ja laajentaa. Tutkittaessa useampaa päiväkotia useammalta paikkakunnalta eri puolilta Suomea saataisiin kattavampi kuva siitä, kuinka tasa-arvokasvatusta tällä hetkellä järjestetään, ja samalla kasvatushenkilöstöä voisi ohjata käyttämään enemmän lastenkirjallisuutta apuna. Tutkimusta voisi kehittää myös keskittymällä enemmän lastenkirjallisuuteen, sen hyviin ja huonoihin puoliin sekä kehitykseen ja nykyaikaisuuteen. Vaihtoehtoisesti tutkimus voisi keskittyä tasa-arvokasvatukseen: kuinka sitä toteutetaan ja miten se vaikuttaa lasten kehitykseen ja positiiviseen minäkuvaan.