Kuvapankin toteuttaminen avoimen lähdekoodin verkkokauppasovelluksella
Ahola, Saul (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122218875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellusta käyttäen kuvapankki Retkeilymedia Aholalle. Työssä pyrittiin tutkimaan kuvapankin toteuttamiseen liittyviä vaatimuksia, ja sitä, miten avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellukset pystyvät vastaamaan näihin vaatimuksiin. Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka pohjautui asiakashaastatteluihin sekä avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellusten ominaisuuksien kartoittamiseen.
Työssä tutkittiin tarkemmin kolmea eri avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellusta, jotka olivat osCommerce, PrestaShop ja OpenCart. Sovelluksissa arvioitiin muun muassa niiden ominaisuuksia, ulkoasua, käytettävyyttä ja muunneltavuutta. Lopulta toteutettavan kuvapankin pohjaksi valittiin OpenCart, joka oli kolmesta tarkastelun kohteena olleesta avoimen lähdekoodin verkkokauppasovelluksesta ehdottomasti työn kannalta toimivin ratkaisu.
Tutkimuksen perusteella avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellukset soveltuvat parhaimmillaan erittäin hyvin kuvapankin toteuttamiseen, mutta käytettävä sovellus pitää valita laajasta tarjonnasta tarkoin, sillä monet sovellukset ovat suunniteltu pääasiassa fyysisiä tuotteita myyville verkkokaupoille.
Työssä tutkittiin tarkemmin kolmea eri avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellusta, jotka olivat osCommerce, PrestaShop ja OpenCart. Sovelluksissa arvioitiin muun muassa niiden ominaisuuksia, ulkoasua, käytettävyyttä ja muunneltavuutta. Lopulta toteutettavan kuvapankin pohjaksi valittiin OpenCart, joka oli kolmesta tarkastelun kohteena olleesta avoimen lähdekoodin verkkokauppasovelluksesta ehdottomasti työn kannalta toimivin ratkaisu.
Tutkimuksen perusteella avoimen lähdekoodin verkkokauppasovellukset soveltuvat parhaimmillaan erittäin hyvin kuvapankin toteuttamiseen, mutta käytettävä sovellus pitää valita laajasta tarjonnasta tarkoin, sillä monet sovellukset ovat suunniteltu pääasiassa fyysisiä tuotteita myyville verkkokaupoille.