dc.contributor.author | Tuovinen, Kerttu | |
dc.date.accessioned | 2010-12-28T06:53:37Z | |
dc.date.available | 2010-12-28T06:53:37Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010122218889 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/24418 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka tyytyväisiä Lahden Montessori-leikkikoululaisten vanhemmat olivat lastensa varhaiskasvatuspalveluun, ja kuinka vanhempien mielestä leikkikoulussa toteutuivat erilaiset hyvänlaatuisen varhaiskasvatuspalvelun osa-alueet. Tutkimuksen tulosten avulla on tarkoitus kehittää Montessori-leikkikoulun toimintaa leikkikoulun lapsille entistä laadukkaammaksi.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin erityisesti Hujala-Huttusen (1995) päivähoidon laa-dunarviointimallia ja valtakunnallisia ”Varhaiskasvatussuunnitelma perusteita” (2005). Teoreettisen vii-tekehyksen pohjalta valmistettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä sisältävän lomakekyselyn leik-kikoululaisten vanhemmille. Vanhempien vastaukset taulukoitiin, ja vastausten yhteydessä on vielä ku-vattu, miksi juuri tutkimuksessa mukana olevat asiat ovat oleellisia varhaiskasvatuksen laatua tutkiessa.
Lisäksi työssä on esitelty muita vaihtoehtoisia laadunarviointimalleja ja perusteltu varhaiskasvatuksen laadun arvioimisen tärkeyttä.
Tutkimuksen tuloksena Lahden Montessori-leikkikoululaisten vanhempien vastauksista tuli ilmi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä hyvin moneen hyvälaatuisen varhaiskasvatuksen osa-alueeseen lapsensa varhaiskasvatuspalvelussa. Tuloksista on helppo huomata, missä asioissa on parantamisen varaa ja mitkä asiat ovat jo nyt hyvin leikkikoulussa. Kyselyn tuloksia voidaan jatkossa käyttää yksikön laadun kehittämisessä tai varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisessä. | fi |
dc.description.abstract | The goal of the bachelor´s thesis was to research the quality of Lahti´s Montessori-Playschool in parent´s opinion. Later it is possible to use the results of this research to improve the function of the Lahti´s Mon-tessori-Playschool – the final aim is to create high-quality day care for the children of the playschool.
The research was made with a questionnaire survey, which had both open questions and questions with limited options. The questions were operationalized from two main source: the quality estimation pattern of Hujala-Huttunen (1995) and also ”Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet” (2005), which determinates the nationwide contents of the Finnish day care. This bachelor´s thesis has introduction of these two sources and there is also presentation of other alternative ways to research the quality of day-care.
Research showed were that parents were pleased with many things in playschool´s function. In parents´ opinion many things that were typical for high-quality day care are fulfilled in Lahti´s Montessori-Playschool. Results also revealed where the weaknesses were, which is a good start for development work. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Lahden Montessori-leikkikoulun laadun arviointi ja asiakastyytyväisyys : Arvioijina leikkikoululaisten vanhemmat | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2097 | |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | palvelut | |
dc.subject.ysa | laatu | |
dc.subject.ysa | arviointi | |
dc.subject.ysa | asiakastyytyväisyys | |
dc.subject.ysa | varhaiskasvatus | |
dc.subject.ysa | päiväkodit | |
dc.subject.ysa | Montessori-pedagogiikka | |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Varhaiskasvatus | |
dc.subject.keyword | laadunarvointi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |