Bright Start - vireä alku : Opas esikouluakäyvien vanhemmille
Tähkänen, Ville; Tähkänen, Milla (2010)
Tähkänen, Ville
Tähkänen, Milla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122818915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122818915
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa innostava vanhempainopas Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille. Oppaan tavoitteena oli innostaa vanhempia käyttämään Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmää arjessa lapsen kanssa. Lisäksi oppaan haluttiin lisäävän vanhempien tietoutta Bright Startista. Opinnäytetyömme aihe syntyi yhteistyössä Salpakankaan koulun esi- ja alkuopetuksen opettajien kanssa. Koulun opettajat kokivat vanhempien motivaation olevan vähäistä Bright Start -ryhmäkuntoutusmenetelmän käyttöön kotona.
Valitsimme opinnäytetyöllemme kaksi teoreettista viitekehystä. Ensimmäisenä viitekehyksenä käytimme Juha Siitosen Voimaantumisteoriaa. Tämän teorian avulla toteutimme Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille lomakekyselyn, jonka avulla kartoitimme sekä koulun opettajien että lasten vanhempien innostuneisuutta sekä motivaatiota Bright Startia kohtaan. Vastauksista ilmeni suurimpana ongelmana vanhempien tietoisuus Bright Startista sekä tiedon katoaminen muun tiedon sekaan.
Lomakekyselystä saatujen vastausten perusteella käytimme opinnäytetyömme toisena teoreettisena viitekehyksenä sosiokulttuurista innostamista. Sosiokulttuurinen innostaminen toimi kokoamamme vanhempainoppaan teoreettisena viitekehyksenä.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tarkoituksena oli tuottaa innostava vanhempainopas. Kokoamamme vanhempainopas sisälsi Bright Startin perusteorian sekä menetelmän tavoitteet. Vanhempia innostamaan lisäsimme oppaan alkuun kannustavan kappaleen, jossa perustelimme vanhempien osallistumisen tärkeyttä. Vanhempien osallistumista helpottaaksemme annoimme jokaisen teoriatekstin jälkeen konkreettisia esimerkkejä, kuinka sitä osuutta voi lapsen kanssa harjoitella. Oppaan loppuun liitimme kappaleen, mikä yhdistää koululla jo olevan materiaalin ja meidän luoman uuden materiaalin yhteen.
Vanhempainopas tulee Salpakankaan koulun esikoulua käyvien lasten vanhempien käyttöön. Oppaan tarkoituksena on saada vanhemmat innostumaan aiheesta. Vanhempien on myös myöhemmin helppo palata oppaaseen, jos heiltä on päässyt unohtumaan mitä Bright Start on. Tämä helpottaa koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Valitsimme opinnäytetyöllemme kaksi teoreettista viitekehystä. Ensimmäisenä viitekehyksenä käytimme Juha Siitosen Voimaantumisteoriaa. Tämän teorian avulla toteutimme Salpakankaan koulua käyvien lasten vanhemmille lomakekyselyn, jonka avulla kartoitimme sekä koulun opettajien että lasten vanhempien innostuneisuutta sekä motivaatiota Bright Startia kohtaan. Vastauksista ilmeni suurimpana ongelmana vanhempien tietoisuus Bright Startista sekä tiedon katoaminen muun tiedon sekaan.
Lomakekyselystä saatujen vastausten perusteella käytimme opinnäytetyömme toisena teoreettisena viitekehyksenä sosiokulttuurista innostamista. Sosiokulttuurinen innostaminen toimi kokoamamme vanhempainoppaan teoreettisena viitekehyksenä.
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tarkoituksena oli tuottaa innostava vanhempainopas. Kokoamamme vanhempainopas sisälsi Bright Startin perusteorian sekä menetelmän tavoitteet. Vanhempia innostamaan lisäsimme oppaan alkuun kannustavan kappaleen, jossa perustelimme vanhempien osallistumisen tärkeyttä. Vanhempien osallistumista helpottaaksemme annoimme jokaisen teoriatekstin jälkeen konkreettisia esimerkkejä, kuinka sitä osuutta voi lapsen kanssa harjoitella. Oppaan loppuun liitimme kappaleen, mikä yhdistää koululla jo olevan materiaalin ja meidän luoman uuden materiaalin yhteen.
Vanhempainopas tulee Salpakankaan koulun esikoulua käyvien lasten vanhempien käyttöön. Oppaan tarkoituksena on saada vanhemmat innostumaan aiheesta. Vanhempien on myös myöhemmin helppo palata oppaaseen, jos heiltä on päässyt unohtumaan mitä Bright Start on. Tämä helpottaa koulun ja kodin välistä yhteistyötä.