Käyttäjien tyytyväisyys HR-tietojärjestelmiin
Hiltunen, Roosa (2019)
Hiltunen, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318473
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eri rooleissa työskentelevien tyytyväisyyttä henkilöstöhallinnon tietojärjestelmiin. Tarve tutkimukselle lähti toimeksiantajan huomiosta, jonka mukaan järjestelmiin ollaan usein tyytymättömiä. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään järjestelmien puutteita ja kehityskohtia sekä vastaajien kokemuksia järjestelmänhankintaprosesseista.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Verkkokyselyllä selvitettiin organisaatioiden käyttämiä tietojärjestelmiä sekä heidän yleistä tyytyväisyyttään niihin. Teemahaastattelulla pyrittiin syventämään kyselyssä esiin tulleita teemoja. Kyselyyn saatiin 40 vastaajaa, joista kaksi jätti yhteystietonsa syventävää haastattelua varten.
Palkkahallinnon sekä henkilötietojen ja työsuhdetietojen hallintaan liittyvät järjestelmät olivat käytössä suuressa osassa vastaajien yrityksistä. Niihin oltiin myös tyytyväisempiä kuin osaamisen hallintaan liittyviin järjestelmiin, jotka saivat huonoimpia arvosanoja. Suurimmiksi puutteiksi koettiin järjestelmien käytön kankeus ja manuaalisen työn määrä. Järjestelmänhankintaprosesseissa sujuva yhteistyö tutun järjestelmäntoimittajan kanssa helpottaa ja nopeuttaa käyttöönottoa. Osaavan ulkoisen konsultin käyttäminen saattaa myös vaikuttaa prosessin sujuvuuteen.
Tietojärjestelmien tarkoituksena on paitsi helpottaa työtä, myös säästää aikaa ja rahaa. Käyttäjäystävällisyyteen ja eri järjestelmien välille rakennettavien käyttöliittymien toimivuuteen tulisi siis kiinnittää enemmän huomiota. Erityisesti osaamisen hallintaan liittyvissä järjestelmissä on vielä kehittämisen varaa. Järjestelmänhankintaprosesseissa markkinoiden tuntemuksesta on selvästi hyötyä.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Verkkokyselyllä selvitettiin organisaatioiden käyttämiä tietojärjestelmiä sekä heidän yleistä tyytyväisyyttään niihin. Teemahaastattelulla pyrittiin syventämään kyselyssä esiin tulleita teemoja. Kyselyyn saatiin 40 vastaajaa, joista kaksi jätti yhteystietonsa syventävää haastattelua varten.
Palkkahallinnon sekä henkilötietojen ja työsuhdetietojen hallintaan liittyvät järjestelmät olivat käytössä suuressa osassa vastaajien yrityksistä. Niihin oltiin myös tyytyväisempiä kuin osaamisen hallintaan liittyviin järjestelmiin, jotka saivat huonoimpia arvosanoja. Suurimmiksi puutteiksi koettiin järjestelmien käytön kankeus ja manuaalisen työn määrä. Järjestelmänhankintaprosesseissa sujuva yhteistyö tutun järjestelmäntoimittajan kanssa helpottaa ja nopeuttaa käyttöönottoa. Osaavan ulkoisen konsultin käyttäminen saattaa myös vaikuttaa prosessin sujuvuuteen.
Tietojärjestelmien tarkoituksena on paitsi helpottaa työtä, myös säästää aikaa ja rahaa. Käyttäjäystävällisyyteen ja eri järjestelmien välille rakennettavien käyttöliittymien toimivuuteen tulisi siis kiinnittää enemmän huomiota. Erityisesti osaamisen hallintaan liittyvissä järjestelmissä on vielä kehittämisen varaa. Järjestelmänhankintaprosesseissa markkinoiden tuntemuksesta on selvästi hyötyä.