Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ERP post-implementation support in case company

Puusniekka, Pasi (2010)

 
Avaa tiedosto
Pasi_Puusniekka_2010.pdf (499.6Kt)
Lataukset: 


Puusniekka, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101071079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton (SAP R/3) jälkeisen tuen vaikutuksia loppukäyttäjiin, ja määritellä tapoja, joilla parantaa tukea. Tutkimus keskittyi kohdeyrityksen tuotteiden toimitus – prosessiin, koska suurin osa SAP käyttäjistä liittyy kyseiseen prosessiin, jonka lisäksi se on saanut eniten vaikutuksia uudesta järjestelmästä. Onnistunut käyttöönotonjälkeinen tuki on elintärkeää tehokkaan toiminnanohjausjärjestelmän käytön mahdollistamiseksi mutta se on usein ylenkatsottu, josta syystä tämä tutkimus nähtiin tarpeelliseksi. Tutkimus tehtiin lokakuun 2009 ja tammikuun 2010 välisenä aikana. Kvalitatiivinen tutkimus oli pääsijainen lähestystapa, jonka metodeista käytössä oli kyselylomake ja osallistuva havainnointi. Tutkimuksen rakenne on perinteinen, aluksi määritellään teoreettiset konseptit ja sitten jatketaan tutkimus dataan ja analyysiin. Toiminnanohjausjärjestelmän ja sitä edeltävien tuotannonohjausjärjestelmien keskeiset konseptit määritellään alussa, jonka jälkeen teoria jatkuu järjestelmän käyttöönottoon, johon sisältyy käyttöönoton esiaste ja koulutus. Seuraavaksi tulee käyttöönotonjälkeinen tuki jaettuna kolmeen osaan: teknisen tukeen, muutosjohtamiseen ja käyttöönottotuen mittaamiseen. Näitä kolmeä pääasiaa tutkittiin kohdeyrityksen käyttöönoton jälkeisessä tuessa.
Tutkimuksen tulokset jaettiin tutkimuskysymysten mukaisesti neljään kategoriaan. Tulokset osoittivat, että kohdeyritys oli ylenkatsonut loppukäyttäjien opetuksen ja keskittynyt vain teknilliseen koulutukseen, joka oli rajoittanut loppukäyttäjien ymmärrystä uuden järjestelmän toimintaan. Oli myös selvää, että uusi järjestelmä oli hidastanut loppukäyttäjien työtehokkuttaa mutta vain osaksi opetuksen puutteesta johtuen; järjestelmässä oli myös paljon toiminillassia virheitä. Kuitenkin pääkäyttäjätuki SAP:in käytönaikana oli järjestetty hyvin ja suurinosa loppukäyttäjistä raportoi saaneensa onnistunutta tukea. Jatkoehdotuksina olivat jatkuva tekninen kehitys ja opetusta SAP R/3 järjestelmään tulevaisuudessa. Yleiset pääyhteenvedot tuloksista olivat, että toiminnanohjausjärjestelmän koulutus pitäisi aina sisältää myös opetusta itse järjestelmän konsepteihin. Toiseksi, pääkäyttäjätuki on tehokkain aktiivinen tukimuoto keskisuurille yrityksille, kunhan pääkäyttäjiä on vähintään yksi jokaista viittä loppukäyttäjää kohden.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste