Investeringar i rumsakustik – nyttoaspekten och beräkningar för återbetalningstid i daghem
Sjöblom, Anton (2019)
Sjöblom, Anton
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419230
Tiivistelmä
Yritykset kehittyvät yhteiskunnan kehittyessä. Lähtökohtaisesti tavoitteena on kasvu, mutta myös toisenlainen edelleen kehittyminen voi olla ajankohtaista. Jatkuvan kehityksen myötä voidaan todeta, että myyntiä harjoitetaan toisella tavalla kuin ennen; erilaisia seikkoja huomioidaan samalla kun arvomyynti on saanut yhä tärkeämmän roolin. Jotta yritys voi hyödyntää arvomyyntiä, yritys tarvitsee tietoa asiakkaan tilanteesta ja tarpeesta tiedon olleessa avainasemassa myyntikonseptin menestystä ja uudistusta ajatellen. Yritys voi saada tällaista tietoa tietämystä lisäävillä tutkimuksilla.
Tämä opinnäytetyö on laadittu Saint-Gobain Finland Oy:n tuotebrändin Ecophonin tilauksesta. Tavoitteena on selvittää huoneakustiikkainvestoinnin edut ja investoinnin takaisinmaksuaika.
Huoneakustiikka kuvaa äänen kulkua tilassa. Tutkimalla huoneakustiikan vaikutuksia yksilö- ja yhteiskuntatasolla tilaajalle tuotetaan tietoa, jota voidaan hyödyntää heidän yritystoiminnassaan ja erityisesti arvomyynnin yhteydessä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen mukaan melu haittaa elämänlaatua. Tutkimuksen perusteella havaittiin muun muassa suuria eroja äänen korottamistarpeessa ja palautumisajassa riippuen huoneakustiikasta kyseisessä rakennuksessa. Laskelmat investoinnin maksuajasta osoittavat, että huoneakustiikkaan tehtävä investointi on taloudellisesti kannattava ja se voi jopa maksaa itsensä takaisin vuodessa.
Tämä opinnäytetyö on laadittu Saint-Gobain Finland Oy:n tuotebrändin Ecophonin tilauksesta. Tavoitteena on selvittää huoneakustiikkainvestoinnin edut ja investoinnin takaisinmaksuaika.
Huoneakustiikka kuvaa äänen kulkua tilassa. Tutkimalla huoneakustiikan vaikutuksia yksilö- ja yhteiskuntatasolla tilaajalle tuotetaan tietoa, jota voidaan hyödyntää heidän yritystoiminnassaan ja erityisesti arvomyynnin yhteydessä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen mukaan melu haittaa elämänlaatua. Tutkimuksen perusteella havaittiin muun muassa suuria eroja äänen korottamistarpeessa ja palautumisajassa riippuen huoneakustiikasta kyseisessä rakennuksessa. Laskelmat investoinnin maksuajasta osoittavat, että huoneakustiikkaan tehtävä investointi on taloudellisesti kannattava ja se voi jopa maksaa itsensä takaisin vuodessa.