Palveluyrityksen markkinointisuunnitelma : Case: Tapani Härkälä Oy
Kaukkila, Arttu (2010)
Kaukkila, Arttu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101071083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101071083
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laatia Tapani Härkälä Oy:lle toimiva markkinointisuunnitelma. Kohdeyritys on pieni palveluja tarjoava yritys, eikä sillä ole aiemmin ollut käytössään ennakkoon laadittua markkinointisuunnitelmaa. Tapani Härkälä Oy tarjoaa asiakkailleen curlingia ja ympärivuotisia mönkijäsafareita. Yrityksellä on myös Villa Metsälampi niminen kokous/saunatila, jota se vuokraa asiakkaidensa käyttöön. Näiden toimintojen lisäksi yritys vuokraa perävaunulle rakennettuja kylpytynnyreitä.Tutkimuksen teoriaosa rakentuu kahdesta eri osiosta. Ensimmäinen osio käsittelee markkinoinnin suunnittelua. Markkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle lähtökohta-analyyseista ja jatkuu markkinoinnin strategioihin ja tavoitteisiin. Näiden jälkeen vuorossa on itse markkinoinnin toteuttaminen ja viimeisenä aiheena on tulosten arviointi. Toinen osio käsittelee tarkemmin palveluyrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja, joita tässä tutkimuksessa on yhteensä kahdeksan kappaletta. Tavoitteena on ollut rakentaa tutkimuksen teoriaosa käytännönläheiseksi niin, että se palvelisi yrityksen markkinoinnin suunnittelua myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen empiirisessä osassa tavoitteena on selvittää yritykselle sopiva markkinointisuunnitelman sisältö sekä löytää sellaiset markkinointikanavat ja keinot, jotta markkinoinnista olisi yritykselle konkreettista hyötyä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena osallistuvan havainnoinnin keinoin. Markkinoinnin suunnittelu on tärkeä ja päättymätön prosessi yrityksen toiminnassa. Toivonkin, että tutkimuksesta on konkreettista hyötyä Tapani Härkälä Oy:lle. Toivon yrityksen saavan tutkimuksen kautta tärkeää tietoa markkinoinnin suunnittelusta ja että se pystyy hyödyntämään tutkimusta myös tulevaisuudessa suunnitellessaan markkinointitoimia.