Palvelujen ja markkinoinnin kehittäminen : : case: Samppalinnan kesäteatteri
Karhula, Jenna (2010)
Karhula, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101101151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia palvelujen ja teatterin markkinointia. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Samppalinnan kesäteatterin kanssa. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Samppalinnan kesäteatterin palveluihin sekä markkinointiin. Haluttiin myös tietoa siitä mikä asiakkaita kiinnostaa. Tavoitteena oli tulosten avulla pohtia miten Samppalinnan kesäteatteri voi kehittää palveluja ja markkinointia. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee palvelua käsitteenä ja palvelu organiisaatiota sekä palveluiden markkinoinnissa käytettäviä kilpailukeinoja 8P mallin mukaan. Lisäksi jokaista kilpailukeinoa on ajateltu teatterin näkökulmasta. Työn empiiristä osaa varten toteutettiin kvantitatiivinen kysely kahdessa osassa, ryhmille ja yksilökatsojille. Ryhmille kysely tehtiin puhelimitse touko-kesäkuussa 2010 ja yksilökatsojille kysymyslomakkeita jakamalla näytöksissä heinäkuussa 2010. Vastauksia kertyi yhteensä 321, joista 54 oli ryhmänjohtajilta ja 267 yksilökatsojilta. Tutkimuksessa ilmeni, että Samppalinnan kesäteatterin asiakkaat ovat tyytyväisiä kesäteatterin toimintaan. Samppalinnan kesäteatteriin mielletään musikaalit ja näitä asiakkaat haluavat myös nähdä. Tietoa asiakkaat saavat eniten myyntikirjeistä, internetistä, lehtimainoksista ja tuttavilta. Markkinoinnillisesti ryhmät ja yksilökatsojat tulee ottaa huomioon eri tavoin, jotta molemmat löytävät tiensä teatteriin