Insjöturismens utvecklingspotential : en marknadsundersökning för resetjänst Luna
Kautiala, Henri (2010)
Kautiala, Henri
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122018785
Tiivistelmä
Brist på undersökningar inom turismbranschen i Näsijärviområdet gav upphov till att utföra en marknadsundersökning bland resetjänst Lunas kunder. Även den nybörjade verksamheten på Villa Näsirinne vid Näsijärvi krävde information om marknaden som stöd för utveckling av tjänster.
Undersökningens mål är att utreda styrkor och svagheter utifrån konsumenternas upplevda värde under resetjänst Lunas söndagskryssningar. Med en gruppenkät samlades information från söndagskryssningarna för analys av produkten. Nyttor som produkten erbjuder kunder identifierades i samband med analysen som visade hurudant värde produkthelheten ger kunder.
Resultatet blev att söndagskryssningarna som produkt fungerar bra i allmänhet. En djupare analys av resultaten ur värdeperspektivet identifierade dock de utvecklingsbara delarna av produkten. Som slutprodukt beskrivs utvecklingsidéer för de delar av kryssningen som inte gav värde åt kunderna. Dessa idéer förstärker servicekonceptet genom att ta konsumentens värderingar i hänsyn. Lack of tourism related studies in the Näsijärvi area gave an opportunity to conduct a market survey for Travel Service Luna. The objective of the survey was to study customer perceived values of the Sunday Cruise by Travel Service Luna. An enquiry was used to gather information from the customers of the cruises. This information was analyzed with the focus on customer perceived values. The results revealed the strengths and weaknesses of customer perceived values within the product. In general, the results portrayed a strong product entity, which worked well. Detailed analysis of the information also helped to identify needs for development, which was the main interest of the study. As an outcome of this study, it is possible to develop the weak points of the cruise with the customers’ values as a starting point.
Undersökningens mål är att utreda styrkor och svagheter utifrån konsumenternas upplevda värde under resetjänst Lunas söndagskryssningar. Med en gruppenkät samlades information från söndagskryssningarna för analys av produkten. Nyttor som produkten erbjuder kunder identifierades i samband med analysen som visade hurudant värde produkthelheten ger kunder.
Resultatet blev att söndagskryssningarna som produkt fungerar bra i allmänhet. En djupare analys av resultaten ur värdeperspektivet identifierade dock de utvecklingsbara delarna av produkten. Som slutprodukt beskrivs utvecklingsidéer för de delar av kryssningen som inte gav värde åt kunderna. Dessa idéer förstärker servicekonceptet genom att ta konsumentens värderingar i hänsyn.