PK-yritysten kokemuksia yrityskummipalvelusta Jyväskylän seudulla
Hyvönen, Tarja (2010)
Hyvönen, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101041034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101041034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy, joka halusi saada asiakaspalautetta yrittäjiltä välittämästään maksuttomasta yrityskummipalvelusta kehittääkseen palvelua ja palveluprosessia. Asiakaspalaute haluttiin eri alojen yrittäjiltä. Työ toteutettiin teemahaastatteluna. Myös palautettavaa kyselylomake käytettiin. Haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajan edustajan kanssa. Yhteistyössä hänen kanssaan sovittiin teemahaastattelujen pääteemat sekä kyselylomakkeen kysymykset. Toimeksiantajan edustaja oli yhteydessä ensin haastateltaviin, jonka jälkeen tutkija lähetti heille sähköpostia. Viestissä kerrottiin tutkimuksen tavoite, luottamuksellisuus ja kysyttiin haastatteluajankohtaa. Yrittäjät haastateltiin ja haastattelut litteroitiin. Vastaukset ryhmiteltiin haastattelujen teemoihin samoin kyselylomakkeen kysymykset, jonka jälkeen ne analysoitiin.
Tulokset olivat teemoista riippumatta positiivisia. Yrittäjät kokivat tällaisen maksuttoman asiantuntijapalvelun erittäin positiivisena sekä itsensä että yrityksensä kannalta. Yrityskummeja verrattiin maksullisiin konsulttipalveluihin. Heitä pidettiin konsulttien vertaisena, usein parempinakin. Heidän asiantuntijuutta arvostettiin ja heidän verkostoja oli pystytty hyödyntämään. Erittäin tärkeänä asiana haastatteluista nousi esiin yrittäjien saama sosiaalinen tuki/ vertaistuki yrittäjänä. Palvelua toivottiin markkinoitavan paremmin tulevaisuudessa ja palveluprosessiin annettiin kehitysehdotuksia. Yrityskummien koulutusta ei kannatettu vaan heitä arvostettiin saadun käytännön kokemuksen vuoksi. Yrityskummipalvelua suositeltiin kaikille yrityksille heidän kehittymistarpeisiin.
Tulokset olivat teemoista riippumatta positiivisia. Yrittäjät kokivat tällaisen maksuttoman asiantuntijapalvelun erittäin positiivisena sekä itsensä että yrityksensä kannalta. Yrityskummeja verrattiin maksullisiin konsulttipalveluihin. Heitä pidettiin konsulttien vertaisena, usein parempinakin. Heidän asiantuntijuutta arvostettiin ja heidän verkostoja oli pystytty hyödyntämään. Erittäin tärkeänä asiana haastatteluista nousi esiin yrittäjien saama sosiaalinen tuki/ vertaistuki yrittäjänä. Palvelua toivottiin markkinoitavan paremmin tulevaisuudessa ja palveluprosessiin annettiin kehitysehdotuksia. Yrityskummien koulutusta ei kannatettu vaan heitä arvostettiin saadun käytännön kokemuksen vuoksi. Yrityskummipalvelua suositeltiin kaikille yrityksille heidän kehittymistarpeisiin.