Ohjelmoinnin perusteiden opetuksen ja opiskelun apuvälineet : Teoriataustaa ja arviointimalli
Tuomainen, Mika (2011)
Tuomainen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101091111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101091111
Tiivistelmä
Työssä käsiteltiin ohjelmoinnin opetukseen tarkoitettuja visualisointivälineitä sekä ohjelmointiharjoitusten suorittamisen apuvälineitä. Opettaja voi hyödyntää visualisointiapuvälineitä omassa opetustyössään havainnollistamaan opetusta ja korvaamaan perinteisiä menetelmiä. Havainnollistamisen lisäksi apuvälineitä on tarjolla myös ohjelmointiharjoitusten suorittamiseen. Välineet tarjoavat tällöin oppilaille valmiin ympäristön harjoitusten suorittamiseen. Tämä on tärkeä seikka etenkin ohjelmoinnin opiskelun alussa. Apuvälineissä ympäristöt löytyvät valmiina ja opiskelussa voi keskittyä heti itse asiaan, eikä onnistuminen jää ainakaan kiinni tarvittavan ohjelmointiympäristön puuttumisesta.
Kehittämishankkeessa kuvattiin arviointimalli ohjelmoinnin opetuksen apuvälineiden arviointiin. Opettaja voi käyttää arviointimalliin määriteltyjä muuttujia apuna etsiessään ja valitessaan sopivaa välinettä halumaansa käyttötarkoitukseen. Arviointimalliin määriteltiin muuttujia, joiden avulla eri apuvälineiden arviointia on mahdollista suorittaa. Tässä työssä arvioitiin kahta apuvälinettä ja käytettiin näiden arviointiin määriteltyä arviointimallia. Arviointi kohdistui tiettyihin ennalta asetettuihin tarpeisiin arviointimallin muuttujien mukaisesti. Näitä tarpeita olivat mm. mihin väline on tarkoitettu, välineiden kattavuus, verkkokäyttöisyys tai asennettavuus omalle koneelle, maksullisuus tai ilmaisuus, välineen hallinta ja elinkaari.
On huomattava, että tässä työssä rajauduttiin vain niihin apuvälineisiin, jotka soveltuivat ohjelmoinnin perusteiden opetuksen ja opiskelun vaatimuksiin. Osa läpikäytävistä esimerkkivälineistä voi tukea pidemmällekin meneviä ominaisuuksia mutta niitä ei tarkasteltu. Hankkeen tuloksista on hyötyä kaikille ohjelmoinnin opettajille ohjelmoinnin apuvälineiden valinnassa ja arvioinnissa.
Kehittämishankkeessa kuvattiin arviointimalli ohjelmoinnin opetuksen apuvälineiden arviointiin. Opettaja voi käyttää arviointimalliin määriteltyjä muuttujia apuna etsiessään ja valitessaan sopivaa välinettä halumaansa käyttötarkoitukseen. Arviointimalliin määriteltiin muuttujia, joiden avulla eri apuvälineiden arviointia on mahdollista suorittaa. Tässä työssä arvioitiin kahta apuvälinettä ja käytettiin näiden arviointiin määriteltyä arviointimallia. Arviointi kohdistui tiettyihin ennalta asetettuihin tarpeisiin arviointimallin muuttujien mukaisesti. Näitä tarpeita olivat mm. mihin väline on tarkoitettu, välineiden kattavuus, verkkokäyttöisyys tai asennettavuus omalle koneelle, maksullisuus tai ilmaisuus, välineen hallinta ja elinkaari.
On huomattava, että tässä työssä rajauduttiin vain niihin apuvälineisiin, jotka soveltuivat ohjelmoinnin perusteiden opetuksen ja opiskelun vaatimuksiin. Osa läpikäytävistä esimerkkivälineistä voi tukea pidemmällekin meneviä ominaisuuksia mutta niitä ei tarkasteltu. Hankkeen tuloksista on hyötyä kaikille ohjelmoinnin opettajille ohjelmoinnin apuvälineiden valinnassa ja arvioinnissa.