SEINÄTEKSTIILIÄ TEKEMÄSSÄ : Taidekäsityötoimintaa vanhuksille
Luukkanen, Sanna; Luukkonen, Heidi (2010)
Luukkanen, Sanna
Luukkonen, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121258
Tiivistelmä
Oppinäytetyömme aiheena oli suunnitella ja toteuttaa taidekäsityötoimintaa kankaanmaalauksen keinoin. Toimintamme ideana oli tuoda osallistujille iloa ja onnistumisen tunnetta käsillä tekemi-sestä. Kohderyhmäksi valitsimme vanhukset. Tarkoituksenamme oli, että suunnittelemme ohja-uskokonaisuuden, joka sopii myös muille ikäryhmille. Toiminnan toteutimme kahdessa palvelu-talossa Savonlinnassa, kunnallisessa Karpalokodissa ja yksityisessä palvelukoti Rede-Riikassa syksyllä 2010.
Toiminnan suunnittelun pohjana käytimme Harrisonin (1982) teknologisen suunnitteluprosessin mallia, koska se pyrkii elämän laadun parantamiseen (Anttila 1992, 97). Tuntisuunnitelmien poh-jana olemme käyttäneet Engeströmin oppimisprosessin vaiheiden mallia (Pietiläinen ym. 1991, 24) sekä taideterapiatunnin rakennetta (Putkisaari 2010). Ohjaustoiminnassa olemme huomioineet teoriasta etsittyjä tietoja taideterapian, värien ja terapeuttisen musiikin positiivisista vaikutuksista. Näiden avulla pyrimme saamaan osallistujille uutta, mielekästä ja luovaa toimintaa. Olemme ottaneet selvää ikääntymisen tuomista muutoksista ja tehneet haastattelun vanhustyöntekijöille, jotta pystyimme suunnittelemaan toimintaa kohderyhmälle sopivaksi. Haastattelussa selvisi asi-oita, joita tulee ottaa huomioon erilaisissa vanhuksille suunnatuissa toimintatuokioissa.
Molemmissa paikoissa toteutimme vanhusten kanssa yhteisiin tiloihin syksy- ja kevätaiheisen seinätekstiilin. Toimintamme tavoitteet täyttyivät. Toiminta onnistui tuomaan iloa ja virkeyttä vanhusten arkeen. Saimme toiminnasta positiivista palautetta sekä vanhuksilta että vanhustyön-tekijöiltä. Toimintamme toteutui tiiviillä aikavälillä ja lopputuloksena saimme suunniteltua toi-mintakertojen pohjalta toimivan toimintamallin, joka mielestämme toimii joillakin ikäryhmillä ottaen huomioon jokaisen ryhmän erityistarpeet.
Toiminnan suunnittelun pohjana käytimme Harrisonin (1982) teknologisen suunnitteluprosessin mallia, koska se pyrkii elämän laadun parantamiseen (Anttila 1992, 97). Tuntisuunnitelmien poh-jana olemme käyttäneet Engeströmin oppimisprosessin vaiheiden mallia (Pietiläinen ym. 1991, 24) sekä taideterapiatunnin rakennetta (Putkisaari 2010). Ohjaustoiminnassa olemme huomioineet teoriasta etsittyjä tietoja taideterapian, värien ja terapeuttisen musiikin positiivisista vaikutuksista. Näiden avulla pyrimme saamaan osallistujille uutta, mielekästä ja luovaa toimintaa. Olemme ottaneet selvää ikääntymisen tuomista muutoksista ja tehneet haastattelun vanhustyöntekijöille, jotta pystyimme suunnittelemaan toimintaa kohderyhmälle sopivaksi. Haastattelussa selvisi asi-oita, joita tulee ottaa huomioon erilaisissa vanhuksille suunnatuissa toimintatuokioissa.
Molemmissa paikoissa toteutimme vanhusten kanssa yhteisiin tiloihin syksy- ja kevätaiheisen seinätekstiilin. Toimintamme tavoitteet täyttyivät. Toiminta onnistui tuomaan iloa ja virkeyttä vanhusten arkeen. Saimme toiminnasta positiivista palautetta sekä vanhuksilta että vanhustyön-tekijöiltä. Toimintamme toteutui tiiviillä aikavälillä ja lopputuloksena saimme suunniteltua toi-mintakertojen pohjalta toimivan toimintamallin, joka mielestämme toimii joillakin ikäryhmillä ottaen huomioon jokaisen ryhmän erityistarpeet.