Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyden muodostuminen Business to business - markkinoilla : Case: Palojoki-Yhtiöt

Lehtinen, Sini (2010)

 
Avaa tiedosto
Sini_Lehtinen_2010.pdf (1.362Mt)
Lataukset: 


Lehtinen, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia asiakastyytyväisyyden muodostumista business to business -markkinoilla. Toimeksianto tutkimukselle saatiin porilaiselta Palojoki-Yhtiöiltä, jolle oli tehty asiakastyytyväisyyskysely vuonna 2007. Kysely suoritettiin Suomen Aktiivitieto Oy:n toimesta. Keväällä 2009 oli ajankohtaista teettää uusi kysely, sillä sopimus tutkimuspalvelusta Suomen Aktiivitiedon kanssa oli vielä voimassa. Tehtävänä oli analysoida Aktiivitiedon tutkimusraportin pohjalta asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia selkeämmin ja monipuolisemmin, jotta kyselyn avulla saataisiin mahdollisimman paljon tietoa asiakastyytyväisyyden tasosta. Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin business to business -markkinoiden erityispiirteitä. Kerrottiin yritys- ja kuluttajamarkkinoiden eroista, organisationaalisesta ostotoiminnasta sekä markkinoinnista yritysten välisessä kaupankäynnissä. Käsiteltiin myös markkinoinnin kilpailukeinoja ja mitä niihin liittyy. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsiteltiin asiakastyytyväisyyden muodostumista ja sen merkitystä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa suoritettiin asiakastyytyväisyyskysely Palojoki- Yhtiöiden T.M. Palojoki Oy tekstiilitukun asiakkaille sekä Seripa - ja Sanser - profiiliyksiköiden asiakkaille. Asiakastyytyväisyyskyselyllä haluttiin selvittää Palojoki-Yhtiöiden tukun ja profiilin asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan ja sitä, miten asiakastyytyväisyyden taso oli kehittynyt vuodesta 2007. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Otoksen koko oli 351 asiakasta. Vastauksia saatiin 133 eli vastausprosentiksi tuli 38. Tutkimustuloksista ilmeni, että tyytyväisyys yrityksen toimintaan oli hieman laskenut vuoden 2007 kyselyyn verrattuna. Asiakkaat olivat tyytyväisiä erityisesti yhteyshenkilön toimintaan sekä tuote-esitteiden ja materiaalien selkeyteen. Toimitusaikojen täsmällisyyteen sekä uusista tuotteista ja ratkaisuista informoimiseen tulisi kiinnittää huomiota. Tulevaisuudesta voidaan tutkimustulosten perusteella todeta, että asiakassuhteiden jatkuvuus on jokaisessa yksikössä varmalla tasolla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste