Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Mä olisin ihan nääntynyt, jos ei niitä olisi ollut": Asiakkaiden saama tuki naisille suunnatusta etsivästä ja ennaltaehkäisevästä työstä Tampereella

Väisänen, Satu; Haapala, Jenna (2010)

 
Avaa tiedosto
Haapala_Jenna Vaisanen_Satu.pdf (889.8Kt)
Lataukset: 


Väisänen, Satu
Haapala, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010123018933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden saamaa tukea naisille suunnatusta etsivästä ja ennaltaehkäisevästä työstä eli Etna-työstä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kokemuksiin perustuen. Etna-työ on etsivää ja ennalta-ehkäisevää tamperelaisille naisille kohdennettua työtä. Etna-työ alkoi projektis-ta, joka toimi vuosina 2003–2005. Nykyään Etna-työ on Tampereen Naisten Suojakodin avotyöpalvelua. Etna-työn tavoitteena on tarjota apua syrjäytyneille ja syrjäytymisvaarassa oleville naisille. Etna-työ on matalan kynnyksen palvelu, asiakkaan ei tarvitse täyttää hakemuksia saadakseen apua ja työ on maksutonta asiakkaalle.

Opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelun avulla neljää Etna-työn asiakasta ja lähettämällä kyselylomake kahdelletoista Etna-työn yhteistyökumppanille jotka työskentelevät Tampereen kaupungin sosiaalitoimessa, seurakunnissa tai päihdepalveluissa. Kahdestatoista kyselylomakkeesta saimme takaisin kymmenen kappaletta. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat sosiaalinen tuki ja Etna-työn tavoitteet.

Tulokset osoittavat, että sekä asiakkaiden että yhteistyökumppaneiden kokemukset Etna-työstä olivat positiivisia. Etna-työtä pidettiin tarpeellisena ja hyödyl-lisenä palveluna. Etna-työn vahvuuksia ovat sen epäbyrokraattisuus, mahdolli-suus nopeaan reagointiin asiakkaan tarpeista lähtien ja työntekijät. Tulokset osoittavat myös, että Etna-työ auttaa asiakkaitaan sosiaalisen tuen ja sen kol-men eri muodon; emotionaalisen, tiedollisen ja toiminnallisen tuen avulla. Etna-työn kehittämisideoiksi yhteistyökumppanit mainitsivat naisille tarkoitetun kriisi-pisteen perustamisen ja Etna-työstä tiedottamisen lisäämisen ja sitä kautta mahdollisten uusien asiakkaiden tavoittamisen.

Opinnäytetyön tutkimusaineisto oli melko pieni, joten tutkimustuloksia ei voi yleistää koskemaan kaikkia Etna-työn asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Kuitenkin tuloksia voidaan pitää luotettavina, koska aineisto koostui asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden henkilökohtaisista kokemuksista. Kyseisten kokemus-ten kyseenalaistaminen olisi eettisesti väärin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste