Att stöda barns vänskapsrelationer med hjälp av social och emotionell träning
Järnström, Ida (2010)
Järnström, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101131314
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa ruotsinkielistä projektia ”Det resilienta barnet”; ”Dagis Master” päiväkodeille. Työ käsittelee, miten lasten ystävyyssuhteita voidaan tukea sosiaalisen ja emotionaalisen harjoittelun avulla. Opinnäytetyöntavoitteena on tukea lasten sosiaalisia taitoja ja resilienssia, mikä puolestaan tukee lasten kykyä luoda ja ylläpitää ystävyyssuhteita. Työn kysymyksenasetteluun kuuluvat:
- Miten on mahdollista tukea lasten ystävyyssuhteita harjoittamalla lapsen sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja?
- Miten sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu voi toimia resilienssiä vahvistavana?
Koska hankkeen tavoitteena on kehittää resilienssiä vahvistavana malleja, menetelmiä ja materiaaleja, opinnäytetyön tuotteena on konkreettinen työmateriaali päiväkodin henkilökunnalle. Tehty tuote koostuu 18 leikkikortista, joilla voi leikkiä sosiaalisia taitoja vahvistavia leikkejä. Leikkeissä lapset harjoittelevat sosiaalisia taitojansa, jotka ovat: itsevarmuus, empatia, itsehillintä, yhteistyö ja vastuu. Leikkikorttien mukana tulee henkilökunnan käyttöön ohjekirja.
Sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja, mikä tukee heidän ystävyyssuhteitansa. Koska ystävyys on resilienssiä suojaavaa tekijä, sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu on resilienssiä vahvistavaa.
- Miten on mahdollista tukea lasten ystävyyssuhteita harjoittamalla lapsen sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja?
- Miten sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu voi toimia resilienssiä vahvistavana?
Koska hankkeen tavoitteena on kehittää resilienssiä vahvistavana malleja, menetelmiä ja materiaaleja, opinnäytetyön tuotteena on konkreettinen työmateriaali päiväkodin henkilökunnalle. Tehty tuote koostuu 18 leikkikortista, joilla voi leikkiä sosiaalisia taitoja vahvistavia leikkejä. Leikkeissä lapset harjoittelevat sosiaalisia taitojansa, jotka ovat: itsevarmuus, empatia, itsehillintä, yhteistyö ja vastuu. Leikkikorttien mukana tulee henkilökunnan käyttöön ohjekirja.
Sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja, mikä tukee heidän ystävyyssuhteitansa. Koska ystävyys on resilienssiä suojaavaa tekijä, sosiaalinen ja emotionaalinen harjoittelu on resilienssiä vahvistavaa.