Boksamtal och sagotering : Metoder som stöder den kommunikativa kompetensen hos barn på daghem
Hillner, Monica (2010)
Hillner, Monica
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817465
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa ruotsinkielistä Det resilienta barnet - hanketta. Hankkeen tarkoituksena on työstää konkreettista sosiaalilpedagogista työmateriaalia ja kehittää mukautuvuutta vahvistavia malleja ja menetelmiä.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata kirjakeskustelu- ja sadutusmenetelmien käyttöä lapsen kommunikointikyvyn tukemisena ja päiväkodissa olevien lapsien kommunikatiivisen kompetenssin tukemisena. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: Miten lapsen kommunikatiivista kompetenssia voidaan tukea päiväkodissa? Miten kirjakeskustelua ja sadutusmenetelmää voidaan käyttää päiväkotilapsien kommunikatiivisen kompetenssin tukemisessa?
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kielellisiä virikkeitä, kasvuympäristön merkitystä kommunikaatioon ja erilaisia lasten kommunikaatioon liittyviä pedagogisia menetelmiä. Pedagogiset työtavat ja menetelmät lapsen kehittämiseksi ryhmässä ovat kirjakeskustelut, sadutus ja kyky kuunnella lasta. Tulokset osoittavat, että kuunteleminen on tärkeää. Tarkkailua, dokumentointia, lukutuokioita, keskusteluja ja pienryhmätoimintaa pitäisi käyttää lapsen ajatusten kehittämiseksi, lapsen itsetunnon parantamiseen ja hyvien kaverisuhteiden luomiseen.
Tämä opinnäytetyö on osa ruotsinkielistä Det resilienta barnet - hanketta. Hankkeen tarkoituksena on työstää konkreettista sosiaalilpedagogista työmateriaalia ja kehittää mukautuvuutta vahvistavia malleja ja menetelmiä.
Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata kirjakeskustelu- ja sadutusmenetelmien käyttöä lapsen kommunikointikyvyn tukemisena ja päiväkodissa olevien lapsien kommunikatiivisen kompetenssin tukemisena. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiä ovat: Miten lapsen kommunikatiivista kompetenssia voidaan tukea päiväkodissa? Miten kirjakeskustelua ja sadutusmenetelmää voidaan käyttää päiväkotilapsien kommunikatiivisen kompetenssin tukemisessa?
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään kielellisiä virikkeitä, kasvuympäristön merkitystä kommunikaatioon ja erilaisia lasten kommunikaatioon liittyviä pedagogisia menetelmiä. Pedagogiset työtavat ja menetelmät lapsen kehittämiseksi ryhmässä ovat kirjakeskustelut, sadutus ja kyky kuunnella lasta. Tulokset osoittavat, että kuunteleminen on tärkeää. Tarkkailua, dokumentointia, lukutuokioita, keskusteluja ja pienryhmätoimintaa pitäisi käyttää lapsen ajatusten kehittämiseksi, lapsen itsetunnon parantamiseen ja hyvien kaverisuhteiden luomiseen.