Lasten taidefestivaali Hippalot 2008 : Kävijätutkimus
Hämäläinen, Anne; Kemppi, Tiina (2009)
Hämäläinen, Anne
Kemppi, Tiina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904162005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904162005
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hämeenlinnalaisen lasten taidefestivaali Hippalot 2008 kävijöiden kotipaikkakunnat ja miten he kokevat festivaalin markkinoinnin ja ohjelman. Tavoitteena on kehittää saatujen tietojen avulla tapahtuman markkinointia ja tunnettavuutta.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisesti standardoitua kyselylomaketta käyttäen festivaalin aikana 31.7.-3.8.2008. Toteutunut otanta oli 324, joista naisia oli 264 henkilöä ja miehiä oli 59 henkilöä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käsitellään tapahtuman järjestämistä ja tapahtumamarkkinointia.
Tutkimustulosten perusteella lasten taidefestivaali Hippaloilla kävijä on kotoisin Hämeenlinnasta tai lähialueilta. Kävijä on saanut tietoa tapahtumasta lehtimainoksesta tai kotiin jaettavasta festivaaliesitteestä. Enemmistö kävijöistä on tyytyväisiä tapahtuman ohjelmaan. He arvostavat tapahtuman tunnelmaa ja vanhan Verkatehtaan puitteita tapahtumapaikkana. Parannettavaa on markkinoinnissa.
Tapahtumalla on vahva tunnettavuus Kanta-Hämeen maakunnassa ja Etelä-Suomessa. Hämeenlinnan keskeinen sijainti Etelä-Suomessa mahdollistaa laajemmankin yleisön. Tapahtuman kannattaa lisätä valtakunnallista näkyvyyttä.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin henkilökohtaisesti standardoitua kyselylomaketta käyttäen festivaalin aikana 31.7.-3.8.2008. Toteutunut otanta oli 324, joista naisia oli 264 henkilöä ja miehiä oli 59 henkilöä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käsitellään tapahtuman järjestämistä ja tapahtumamarkkinointia.
Tutkimustulosten perusteella lasten taidefestivaali Hippaloilla kävijä on kotoisin Hämeenlinnasta tai lähialueilta. Kävijä on saanut tietoa tapahtumasta lehtimainoksesta tai kotiin jaettavasta festivaaliesitteestä. Enemmistö kävijöistä on tyytyväisiä tapahtuman ohjelmaan. He arvostavat tapahtuman tunnelmaa ja vanhan Verkatehtaan puitteita tapahtumapaikkana. Parannettavaa on markkinoinnissa.
Tapahtumalla on vahva tunnettavuus Kanta-Hämeen maakunnassa ja Etelä-Suomessa. Hämeenlinnan keskeinen sijainti Etelä-Suomessa mahdollistaa laajemmankin yleisön. Tapahtuman kannattaa lisätä valtakunnallista näkyvyyttä.