Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelistä elämään : pöytäroolipelien käyttö sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyssä

Hämäläinen, Teemu (2019)

Avaa tiedosto
Hamalainen_Teemu.pdf (5.349Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Teemu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lomakekyselyllä selvittää sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyä pöytäroolipelien avulla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa roolipelien historiasta, harrastuksen moninaisuudesta ja roolipelien käytöstä draamapedagogiikan välineenä. Opinnäytetyö toteutettiin entisten ja nykyisten roolipelaajien keskuudessa. Käsitteinä opinnäytetyössä ovat pöytäroolipelit, draamakasvatus, non-formaali oppiminen, sosiaalinen syrjäytyminen ja sosiaalinen vuorovaikutus.

Tutkimuskysymyksinä opinnäytetyössä olivat, ehkäiseekö roolipelaaminen sosiaalista syrjäytymistä, millaisia pöytäroolipelien erot ovat verrattuna muihin harrastuksiin sekä mitä roolipeleistä oppii arkielämään. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Määrällisen aineiston analyysissä käytettiin suoria- ja prosenttijakaumia sekä keskiarvoja. Kohderyhmänä oli roolipeleissä mukana olleita harrastajia viimeiseltä 30 vuodelta. Vastaajat olivat olleet mukana niin vapaassa harrastustoiminnassa kuin kuntien järjestämissä kerhotoiminnoissa. Kyselylomakkeita lähetettiin 80, ja vastauksia kyselyyn tuli 54 kappaletta. Vastaajat olivat 17–46-vuotiaita. Keskimäärin he ovat aloittaneet harrastuksen 13-vuotiaina ja pelanneet roolipelejä hiukan alle 15 vuotta.

Tuloksista selvisi, että suurin osa vastaajista koki roolipeleistä olleen tukea kaveripiirin luomisessa, mielekkään harrastuksen löytämisessä ja uusien asioiden oppimisessa. Vastaajat kokivat merkittäväksi kaverisuhteiden ja vertaistuen saamisen roolipelien avulla sekä mahdollisuudet hyödyntää opittuja asioita normaalissa elämässä pelin ulkopuolella. Lisäksi he kertoivat oman näkemyksensä siitä, mikä erottaa pöytäroolipelit muista harrastuksista. Aineistosta nousi vahvasti esiin sosiaalisten taitojen oppiminen. Suurimpina negatiivisina puolina harrastajat näkivät, että harrastus vie runsaasti aikaa.

Johtopäätöksinä voidaan todeta, että vaikka kaikki ryhmämuotoiset harrastukset ehkäisevät sosiaalista syrjäytymistä, niin roolipelaamisen erityispiirteet ovat sen tarjoama vapaus ja mahdollisuus luoda sekä empatiataitojen harjoittelu. Lisäksi harrastuksen erityispiirteisiin kuuluu eskapismi arjesta, mahdollinen pitkäjänteisyys, kilpailuhenkisyyden puute, sekä nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste